کرب و بلا: در میان اندیشمندان و عالمان برجسته اسلامی که در کنار پژوهش‌ها و تألیفات متعدد، آرایی نو در ساحت اندیشه اسلامی خلق کرده‌اند، می‌توان از «علامه محمدرضا حکیمی» نام برد. این اندیشمند اسلامی در محضر بزرگانی چون «محمدتقی ادیب نیشابوری»، «شیخ مجتبی قزوینی خراسانی»، «سید محمدهادی میلانی» و «حاج سیدابوالحسن حافظیان» کسب فیض کرد.

 

علامه حکیمی حاصل سال‌ها کسب علم و معرفت خود را در قالب آثار مکتوب خود جاودانه کرد. آثاری چون «الحیاه» که به عنوان دائره المعارف اسلامی از اعتبار خاصی برخوردار است و دیگر آثار ماندگارش همچون «خورشید مغرب»، «عقل سرخ» و «تفسیر آفتاب»

 

اما در میان آثار مکتوب این اندیشمند برجسته آثاری عاشورایی از جمله «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «قیام جاودانه»، «عاشورا؛ عدالت» و «بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی (عج)» نیز به چشم می‌خورد. محمدرضا حکیمی در کتاب بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی (عج) که ویژه مخاطب نوجوان به نگارش درآورد، چهار واقعه تاریخی اسلام را طرح کرده و بر این عقیده است که تبیین این چهار رکن مبنایی اسلام به تقویت باورهای دینی جوانان و نوجوانان منجر خواهد شد.

 

عاشورا: مظلومیتی مضاعف اثر دیگر علامه حکیمی در باب نهضت حسینی است. وی در این کتاب پس از بیان آموزه‌ها و پیامدهای عاشورا به تبیین علل و زمینه‌های قیام امام حسین (ع) پرداخته و در نهایت موضوع انتظار را مطرح می‌کند. در واقع می‌توان گفت ترسیم پیوندی از عاشورا و عوامل زمینه‌ساز این رخداد تاریخی تا تشریح عصر انتظار موعود؛ ویژگی آثار عاشورایی این نویسنده و متفکر معاصر است.

 

علامه محمدرضا حکیمی نویسنده، محقق و فیلسوف معاصر، شب گذشته در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست. روحش شاد.