کرب و بلا: از جمله اماکن مقدس و زیارتی که در کشور عراق وجود دارد و بسیار مورد توجه شیعیان و دوستداران اهل‌بیت (ع) قرار گرفته است، مکان‌هایی موسوم به «مقام» است.

این مکان‌ها به دلایل مختلف از جمله وقوف پیامبران و ائمه یا اقامه نماز و عبادت و ... به نام مقام آن امام مشهور شده‌اند. در کشور عراق ده‌ها مکان منتسب به مقام این بزرگواران یافت شده است از جمله مقام منتسب به امام رضا (ع) که در چند شهر عراق وجود دارد و مورد توجه شیعیان و ساکنان آن مناطق قرار دارد.

 

در شهر بصره و در محله‌ای با نام «عشار» مقامی منسوب به آن حضرت وجود دارد. امام رضا (ع) در مسیر حرکت خود از مدینه منوزه به سمت خراسان از شهر بصره عبور عراق عبور کرده‌اند. شیعیان ساکن منطقه معتقدند حضرت در این مکان مدتی را توقف داشتند و زمانی را به عبادت و اقامه نماز سپری گردند.

 

3-31-2.jpg

 

همچنین در روستای «تیس خراب» در چهارده کیلومتری استان موصل، مکان دیگری مشهور به مقام امام رضا (ع) قرار دارد.

ساختمان زیارتگاه جدیدالتأسیس و دارای صحن است. بنای آن دارای رواق‌های سرپوشیده‌ای بر گرداگرد آن است و بر فراز آن گنبدی مدور وجود دارد. در فاصله کمی از بنا مناره مرتفعی با تزیینات کاشی‌کاری ساخته شده است. این مکان امروزه زیارتگاه دوستداران اهل‌بیت (ع) و ساکنان این منطقه است.*

 

 

________________________________________________________

منبع:

* زیارتگاه‌های عراق، محمدمهدی بحرالعلوم و احمدخامه یار، ج 2، فصل هشتم، ص 189؛397