به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام»، کار‌شناسان بهداشت محیط که از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر به عتبات عالیات اعزام می‌شوند وظایف متعددی همچون بازرسی از هتل‌ها، کشتارگاه‌ها، آشپزخانه‌ها و درمانگاه‌ها را به عهده دارند. 

این افراد در بازرسی‌های صورت داده ضمن بررسی نکات ایمنی مکان‌های نامبرده، نتیجه بررسی‌های خود را به سازمان حج و زیارت ارائه می‌دهند و حتی درخواست‌های خود را با امضای نماینده مرکز پزشکی هلال احمر برای ستاد عملیات شمسا ارسال می‌کنند تا رسیدگی شود. 

یکی از دلایلی که سبب شد در سالهای اخیر قرارداد برخی از هتل‌های نجف و کربلا فسخ شود، گزارش‌هایی بود که از شرایط نامساعد هتل‌های اقامتی زائران حکایت داشت و البته از سوی کار‌شناسان بهداشت به مراکز ذیربط ارسال می‌شد. 

یکی از کار‌شناسان بهداشت مرکز پزشکی هلال احمر گفت: برای تحقق این امر به صورت روزانه از درمانگاه‌ها، هفتگی از آشپزخانه‌ها و هفته‌ای دو مرتبه از کشتارگاه‌ها بازدید به عمل می‌آید. 

وی که نمی‌خواست نامش برده شود، در تبیین وظایفی که بر عهده دارد، به خطری که زائران آزاد عتبات را تهدید می‌کند، اشاره کرد و اظهار داشت: سه گروه زائر به عتبات عالیات اعزام می‌شوند، گروه نخست تحت نظارت سازمان حج و زیارت هستند و شرایط اعزام آن‌ها از مبدأ تا مقصد کاملا تحت کنترل است. 

این کار‌شناس بهداشت ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که یا به صورت انفرادی و یا به صورت کاروانهای آزاد قصد عزیمت به کربلا می‌کنند و هیچ کنترل و نظارتی بر روی آن‌ها انجام نمی‌شود، برخی از این زائران در بد‌ترین هتل‌ها ساکن می‌شوند و بد‌ترین شرایط تغذیه‌ای را دارند. 

وی با بیان اینکه برای زائران آزاد هیچ امکانات بهداشتی و درمانی وجود نداد و در بین آن‌ها تاکنون بیش از بیست مورد بیماری دسته جمعی که از آن به طغیان بیماری یاد می‌شود مشاهده کرده‌ایم، از هموطنانی که قصد زیارت عتبات دارند خواست که در کاروانهای مجاز حج و زیارت ثبت نام کنند. 

وی با اشاره به گروه سوم گفت: این افراد با سفر به کشور عراق به صورت بلند مدت در حسینیه‌های نجف و کربلا اقامت می‌کنند که سرویس‌های بهداشتی مناسبی ندارد، بعضی اوقات شرایط استحمام ندارند و یا از یک حمام استفاده می‌کنند و اغلب هم با سرماخوردگی، اسهال و استفراغ به کشور باز می‌گردند. 

این کار‌شناس بهداشت مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، وضعیت بهداشتی درمانی کسانی که در ستادهای بازسازی عتبات فعال هستند و از شش ماه تا یکسال در عراق اقامت دارند را مناسب ندانست و پیشنهاد کرد که به این افراد نیز خدمات مشابه پزشکی و بهداشتی از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت ارائه شود.


به نقل از خبرگزاری حج