به گزارش کرب و بلا، اتحادیه بین‌المللی کتابخانه‌ها (IFLA) به تازگی گزارشی از وضعیت عملکرد کتابخانه‌های سراسر جهان در ایام شیوع بیماری کرونا منتشر کرده است و در این گزارش از کتابخانه آستان قدس عباسی به عنوان نهادی نام برده که موفق به دستیابی به نهمین هدف از اهداف توسعه پایدار (ایجاد زیرساخت‌های مناسب، ترویج صنعتی شدن پایدار و فراگیر و نوآوری) شده است.

 

مدیر مرکز اطلاعات دیجیتال کتابخانه آستان قدس عباسی در این خصوص اظهار داشت: گزارش اخیر اتحادیه بین‌المللی کتابخانه‌ها (IFLA)  با تکیه بر نمونه‌هایی که در زمان شیوع بیماری کرونا از کتابخانه‌های سراسر جهان جمع‌آوری کرده، منتشر شده است.

 

به گفته «پروفسور عمار حسین الجواد» کتابخانه آستان مقدس عباسی با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کتابخانه‌های عمومی، فعالیت خود را با تقویت سیستم کتابخانه دیجیتال به طور مستمر ادامه داد.

 

وی با ابراز خرسندی از موفقیت این نهاد به عنوان نماینده فرهنگی کشور عراق در سازمان بین‌المللی IFLA اظهار داشت: کتابخانه ما تنها کتابخانه‌ای در سطح کتابخانه‌های عراق است که به طور رسمی و عملی اهداف توسعه پایدار 2030 سازمان ملل را تحقق بخشیده است.

 

الجواد در تشریح فعالیت‌های کتابخانه دیجیتال آستان عباسی گفت: پس از شیوع همه‌گیر ویروس کرونا و تعطیل شدن کتابخانه، سرویس ارسال منابع با هدف حمایت از محققان عراقی و در اختیار قرار دادن منابع به آنها ایجاد شد و با استفاده از اطلاعات دریافتی از پژوهشگران و اساتید و محققان، منابع اطلاعاتی دیجیتال از طریق پست الکترونیکی و به صورت رایگان برای آنها ارسال گردید.

 

به گفته مدیر مرکز اطلاعات دیجیتال کتابخانه آستان قدس عباسی، به دلیل تقاضای زیاد دانشجویان، اساتید و محققان عراقی برای بهره‌مندی از خدمات مجازی این کتابخانه، این مرکز در صدد راه‌اندازی وب‌سایت تخصصی در این زمینه برآمده است که در حال این وب‌سایت آخرین مراحل خود را پشت سر می‌گذارد و به‌زودی خدمات‌دهی به کاربران را آغاز خواهد کرد.