به گزارش کرب و بلا، مطالب این کتاب برگرفته از سخنرانی‌های آیت‌الله سیدمحمّدصادق حسینی طهرانی؛ شاگرد سلوکی عارف کامل مرحوم حاج سید هاشم حداد الموسوی و مرحوم آیت‌الله علامه حسینی طهرانی است.

 

در بخشی از شرح این کتاب آمده است:

نیل به حقیقت توحید، بر اساس دستورات دین مبین اسلام و اولیای الهی، راه و روش‌هایی دارد که بزرگان از اهل معرفت بیان نموده‌اند، ولی یکی از طرق مطمئن و نزدیک رسیدن به آن، توسل و عرض نیاز به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) است. جذبه ملکوتی نفس قدسی آن حضرت، عشاق و ارادتمندان ایشان را در کمترین زمان ممکن از طریق الحسین (ع) به وادی عشق و محبت وارد نموده و در صورت توجه و ثبات قدم، از باده وحدت سرمست می‌کند.

 

عشق و شور و محبت در سراسر جریان عاشورا و کربلا موج می‌زند و به واسطه همین عشق الهی است که راه سرور عشاق، حضرت امام حسین (ع)، آثاری این چنین در طلوع اکسیر محبت در سینه دوستداران خویش دارد.

 

باری، حضرت سیدالشهدا (ع) و توسل و عرض ارادت به ساحت ایشان و عزاداری و سوگواری در ایام شهادت آن سرور عالمیان، نجات دهنده بشر از ورطه سقوط در دره خودبینی و دو بینی و دیگر مفاسد ظاهری و باطنی است و تمسک به حبل ایشان، مایه نجات از غیر خدا و رسیدن به عشق و محبت حضرت حق و معرفت خداوند و ادراک توحید حضرت حق است.

 

جریان عاشورا می‌تواند اسوه و الگو برای تمام سالکان کوی دوست باشد و تحمل بلا و رنج و مصیبت برای لقای خداوند، با تأسی به حضرات معصومین بالاخص حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، آسان شود.

 

این گزارش حاکی است همچنین در این کتاب برخی از کلمات درباره حضرت سیدالشهدا (ع) و ادعیه منسوب به ایشان، شرح و توضیح داده شده است. فقر و احتیاج تمامی موجودات به پروردگار، لزوم ورود در سیر و سلوک الی الله و تهذیب و تربیت نفس برای دریافت عجز خود و عظمت خداوند، قطع تعلقات و دلبستگی‌ها به غیر خدا، از بین بردن نفس و فانی شدن آن بر اثر تربیت إلهی به همراه تحمل بلاها، فلسفه نزول بلاها بر مؤمنین، جواب شبهاتی در باب ابتلائات مؤمن، توحید و محبت پروردگار، مهمترین مقام مؤمن و سالک الی الله و راههای وصول به عشق الهی و توحید حضرت حق، از اهم مباحثی است که در این کتاب برگرفته از مجالس سخنرانی‌های  آیت‌الله سیدمحمّدصادق حسینی طهرانی به آنها اشاره شده است.