به گزارش کرب و بلا، تعزیه از هنرهای نمایشی ملی و مذهبی است که سال‌ها با اندیشه و احساس مخاطبان گره خورده و در مناسبت‌های خاصی مثل ماه محرم و ایام شهادت اباعبدالله ‌الحسین (ع) وقایع قیام عاشورا را با زبان هنر به تصویر می‌کشد و جمعیت قابل‌توجه تماشاگران را گرد هم می‌آورد.

 

یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های تعزیه استان زنجان مربوط به «ارمغانخانه» است که قدمت آن به 400 سال پیش بازمی‌گردد و هرساله در ایام محرم خیل عظیمی از عاشقان امام حسین (ع) را به دور خود جمع می‌کند و گفته می‌شود حتی شمار حاضران در این مراسم به 120 هزار نفر هم رسیده است. روستای «رجعین» در استان زنجان نیز سال‌ها است در روز عاشورا نمایشی از تقابل اشقیا و اولیا را در قالب تعزیه به تصویر می‌کشد. این مراسم در تیرماه سال جاری در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به قرار گرفتن آیین تعزیه به عنوان یکی از 62 اثر ناملموس ثبت‌شده استان در فهرست آثار ملی، اظهار داشت: در همین راستا موزه تعزیه در حسینیه اعظم زنجان تأسیس می‌شود.

 

«امیر ارجمند» در خصوص مکان احداث این موزه گفت: حسینیه اعظم زنجان یک حمام تاریخی دارد که کار مرمت آن به پایان رسیده است و قصد داریم با همکاری حسینیه، این مکان را به موزه تعزیه استان تبدیل کنیم و اشیای منقول تاریخی مربوط به مساجد، دسته‌های عزاداری و مراسم‌ دینی و مذهبی مثل تعزیه را در آن نگهداری و به نمایش بگذاریم.

 

وی از اعلام فراخوان جمع‌آوری اشیای قدیمی و تاریخی به مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی خبر داد و افزود علاوه بر اماکن مذهبی و دینی، مردم نیز در مجموعه‌های شخصی خود اشیایی مربوط به آیین‌های مذهبی ایام محرم، صفر و عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) در اختیار دارند که در صورت تمایل می‌توانند به موزه اهدا نمایند.

 

ارجمند با اشاره به اینکه این اشیای منقول می‌تواند شامل علم و کتل، کلاه‌خود، شمشیر و زنجیر باشد، ادامه داد: این موزه به نوعی می‌تواند مردم‌شناسی در حوزه‌های اجتماعی را نیز به نمایش بگذارد و در واقع مراسم تعزیه و عزاداری‌های محرم جزو میراث ناملموس هستند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان یادآور شد: در حال حاضر 62 اثر معنوی و ناملموس استان زنجان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که شامل دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، زینبیه اعظم، تعزیه ارمغان‌خانه و رجعین از جمله این آثار است.