به گزارش کرب و بلا، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزاری مراسم دهه اول ماه محرم امسال را آکنده از عظمت و فرهیختگی عزاداران توصیف کرد و با اشاره به پیام‌های حاکی از تقدیر و تحسین اساتید، بزرگان دینی و مسئولین کشوری از تمامی هیئات مذهبی و عزاداران و برگزارکنندگان این مراسم تقدیر و تشکر کرد.

 

«حجت‌الاسلام محمد قمی» که در برنامه تلویزیونی «روایت هیئت» شبکه افق حضور یافته بود، برگزاری مراسم محرم امسال را از پیچیده‌ترین پروژه‌ها و مسئله‌های اجتماعی در شرایط کرونا دانست و افزود: ما هیچ مسئله اجتماعی به گستردگی مسئله سیدالشهدا (ع) نداریم. گستردگی هیئت‌های مذهبی، همه نگرانی‌های بجا برای سلامتی مردم، برپایی مراسم در عین رعایت حفظ سلامت ملت عزادار محب سیدالشهدا (ع) در کنار هم پروژه سختی بود که جز با هدایت‌های رهبر انقلاب و فرهیختگی مردم مذهبی ایران به ثمر نمی‌نشست.

 

وی در ادامه به ناکامی برخی غرض‌ورزی‌ها در خصوص عدم برپایی هیئات اشاره کرد و اظهار داشت: دلسوزانی به‌حق نگران سلامتی مردم بودند و البته کسانی معدود و محدود بودند که غرض داشتند و اساساً می‌خواستند عزاداری برپا نشود؛ لکن ما به پشتوانه فرهیختگی هیئت‌ها و اعتمادی که بر خادمین سیدالشهدا (ع) داشتیم، می‌دانستیم که می‌توان برای مدیریت مسئله به مردم تکیه کرد.

 

حجت‌الاسلام قمی در خصوص برگزاری مراسم اربعین نیز گفت: اربعین جزو هویت و فرهنگ ماست تعظیم شعائر اربعین حتماً اتفاق خواهد افتاد و به بهترین وجه این تعظیم و تکریم صورت خواهد گرفت. هیئتی‌ها فرهیختگی را نشان دادند و مطمئناً در مراسم اربعین مراعات هم خواهد بود و در خدمت به مردم کوتاهی نخواهد شد.

 

وی با بیان اینکه به برکت مجاهدت‌های رسانه‌ای تلقی از کار هیئتی ارتقا پیدا کرده است، افزود: البته هیئات آنطور که باید و شاید تکریم نمی‌شوند و حتی از ظرفیت آن‌ها برای حل مسائل کشور استفاده نمی‌شود. هیئت‌ها عناصر گران‌بها در حل مسائل پیچیده و غامض جامعه حتی مسائل اقتصادی و امنیتی هستند و می‌توانند گره‌های بزرگ را باز کنند.

 

به گفته حجت‌الاسلام قمی یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان تبلیغات اسلامی اصل نمایندگی هیئت‌ها در حاکمیت است که در کنار نمایندگی از حاکمیت، نقش دوگانه‌ای می‌سازد و کار را سخت می‌کند؛ لکن ما مدافع هیئت‌ها هستیم. در زمانی که نگرانی‌های بجا از سلامتی وجود دارد، باید مراقبت کنیم که مراسم هیئت‌ها به بهترین وجه انجام شود.

 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در ستاد ملی کرونا حتماً به بعد جسمی اهمیت داده می‌شود، ولی اگر جامعه‌ای که مراعات می‌کند، افسرده بشود به خطر بزرگ‌تری گرفتار شده‌ایم. جامعه با عزای سیدالشهدا (ع) طراوت پیدا می‌کند و روحیه می‌گیرد. باید این را در معادلات لحاظ کرد و بهینه‌ترین تصمیم را گرفت. برگزاری مراسم دهه محرم اثبات کرد، می‌توان موضوعات پیچیده را به محوریت مردم مدیریت کرد؛ خصوصاً آنجا که به تعلقات مذهبی مردم وابسته باشد