به گزارش کرب و بلا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتاب چاپ سنگی «مختارنامه» که در منبع نفایس خطی این سازمان نگهداری می‌شود متعلق به سال 1280 هجری قمری است.

 

مؤلف کتاب «مختارنامه»  که نام دیگر آن «روضه المجاهدین» است، عطاءالله‌بن حسام واعظ‌ هروی نام دارد و کتابت آن را براساس اسناد معتبر، محمدعلی خوانساری برعهده داشته است.

 

از جمله مشخصات این کتاب باید گفت که در 24 باب به رشته تحریر درآمده که در هر باب آن، واقعه‌ یا جنگی روایت شده است و وقایع تاریخی مرتبط با مختار از مرگ یزید بن معاویه» تا قیام توابین و پس از آن روایت شده است.

 

راوی این کتاب تمام سعی و اهتمام خود را بر آن داشته تا  در آن یک به یک جنگ‌های مختار را روایت کند و بخش عمده این کتاب به شرح مجازات قاتلان امام حسین(ع) و یاران آن حضرت و چگونگی شکل‌گیری قیام مختار اختصاص یافته است.

 

آنچه از این کتاب در منبع نفایس خطی کتابخانه ملی نگهداری می‌شود در حقیقت آخرین نسخه موجود از این کتاب است که مشتمل بر 31 تصویر سیاه و سفید می‌شود و روایت تصویری از بیعت کردن مردم با عبدالله عفیف و خبردار شدن عبیدالله ملعون، تصویر حبس بودن مختار، تصویر بارگاه مختار و کشتن قتله سیدالشهداء(ع)، زندان فرستادن خولی اصبحی، کشته شدن شمر و غیره است.