به گزارش کرب و بلا، چگونگی برگزاری مجالس و محافل عزداری سالار شهیدان(ع) در دهه اول محرم و البته با شیوع کرونا که شاید در نگاه نخست منجر به عدم رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی می‌شد تبدیل به یک دغدغه و مسئله اساسی شده بود اما این میان اتخاذ برخی تمهیدات و از جمله برگزاری محافل عزداری آنلاین و مجازی و یا احیا و رونق مقوله‌ای تحت عنوان«روضه خانگی» موجب شد تا اندازه زیادی علاوه بر حرمت نگاه داشتن این ایام، نگرانی‌ها در مورد به خظر افتادن سلامتی عزاداران مرتفع شود.

 

فضای مجازی و پلتفرم‌های آن همچون بسیاری از مقاطع حساس پس از شیوع کرونا در این مورد خاص نیز به کمک آمدند تا به شکلی گسترده مردم دلسوخته و عزادار امام حسین(ع) نیز البته نه به شکل حضوری و اجتماعی پرشور حسینی اما غالباً در خانه ها و اماکن غیرعمومی پای مجالس عزا که به شکل  آنلاین با استفاده از گیرنده‌های تلویزیونی و یا شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پخش می‌شد نشسته و از حال و هوای خاص آن بهره‌مند شوند که در ادامه به نمونه‌های موفق این سلسله اقدامات اشاره می‌شود:

 

در نخستین گام 22 مرداد، وزارت ارتباطات و سازمان تبلیغات اسلامی با هدف همگرایی برای اجرای طرح «خیمه‌‌های رسانه‌ای» در محرم 99، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. در این مراسم از ارسال پیامک برای 93هزار هیئت در سراسر کشور برای ثبت‎نام در سامانه و اعلام آمادگی جهت برگزاری مراسم آنلاین خبر داده شد، با این فرض که اگر  40 درصد این 93 هزار هیئت در کشور جهت شرکت در طرح «خیمه‌‌های رسانه‎ای» اعلام آمادگی کنند، ظرفیت بی‌نظیری برای تولید محتوای مذهبی در فضای مجازی شکل می‌گیرد.

 

اما در ادامه و براساس آنچه اداره‎ کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد، ویدئو‌های زنده (لایو) و غیرزنده (آفلاین) برنامه هیئت‌‌ها در کانال‌‌های اپلیکیشن «روبیکا» در دهه اول محرم به‎ ترتیب بیش از 15 میلیون و 30 میلیون بار بازدید داشتند و این در حالی است که کانال‌‌هایی که توسط روبیکا و برای هیئت‌‌ها درنظر گرفته شده بودند، در این ایام بیش از پنج میلیون عضو گرفته و بیش از 1500 هیئت در سراسر کشور به شبکه پخش زنده «عقیق» و «روبیکا» پیوستند.

 

براین اساس رکورد افراد آنلاین در برنامه‌‌های زنده هیئت‌‌ها هفت میلیون نفر بوده و بالاترین تعداد تماشای آنلاین، مربوط به یکی از هیئت‌‌ها و 135 هزار نفر بود.

 

اما این میان پخش زنده «آپارات» هم به مدد آمده که  براین اساس با پایان دهه اول محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، سرویس پخش زنده آپارات، روزانه900 مراسم مذهبی چون سخنرانی، روضه و مداحی را پوشش داده است و 370 هزار بازدید‌کننده منحصربه‎فرد (آی‎پی یونیک) این مراسم‌‌‌ها را از آپارات تماشا کرده‌‎‏اند.

 

سامانه «تکیه» متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این محدوده زمانی میزبان بیش از 2500 هیئت برای داشتن پخش زنده مراسم عزاداری، در دهه اول محرم بود که آمار‌ها نشان می‌دهد که هیئت‌‌های عزاداری محرم 99 در بیش از 50 شهر کشور در این سایت پخش زنده داشته‌اند و شهر‌هایی چون ازنا، کرج، رودهن، بندرعباس، اسلامشهر، مهریز، مشکین‌دشت، بیرجند، اصفهان، یزد، مشهد، علی‌آباد کتول، سمیرم، تبریز، تسوج، تهران، رشت، شیراز، ابرکوه، لار، زابل، گلپایگان، آمل، قزوین، طبس، سامان، خمین، فارسان، هشتگرد، رودسر، کاشمر، میبد، گناباد، شیروان، کوهپایه، شهرکرد، قائن، اراک، قم، بشرویه، رباط‎کریم، میرجاوه، زرین‎شهر، سمنان، شیروان، رفسنجان، دزفول، اردبیل، فولادشهر و... از سامانه پخش زنده «تکیه» استفاده کردند.

 

اما در این ایام درمجموع حدود 22 میلیون بازدید از «هیئت آنلاین» در دهه اول محرم وجود داشته که حدود هشت میلیون آن مربوط به روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی بوده است. عمده کاربران از جغرافیای ایران مراسم‌‌های عزاداری و سخنرانی را از این طریق دنبال می‌کردند و حدود چهار درصد کاربران از سایر کشور‌ها از این سایت بازدید داشتند و همچنین شاهد استقبال هیئت‌‌ها از طرح «خیمه‌‌های رسانه‌ای» بودیم تا جایی که آمار هیئت‌‌های حاضر در این طرح از 2000 هیئت عبور کرد.

 

تنها همین میزان اعلام آمارها نشان از آن دارد  که درصورت وجود یک برنامه‎ریزی صحیح می‌توان از ظرفیت بی‌نظیر فضای مجازی استفاده درخوری در ترویج و تبلیغ فرهنگی دینی و عاشورایی به عمل آورد. هرچند این تعداد بازدیدکننده و شرکت‌کننده نسبت به مجموع هیئت‌های مذهبی رقم بالایی نیست اما به هر حال اعداد اخذ شدن شگفت‌آور و کم‌نظیر است.