به گزارش کرب و بلا، سفیر ایران در عراق روز گذشته در نشست بررسی تحولات سیاسی اخیر عراق که به صورت مجازی برگزار شد، اشاره‌ای هم به وضعیت کشور میزبان برای برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین داشت.

 

«ایرج مسجدی» با اشاره به شرایط کشور عراق برای میزبانی زائران اربعین اظهار داشت: مسئولان و مقامات عراقی در حال حاضر نسبت به برگزاری مراسم اربعین سکوت کرده و اعتقاد دارند صحبت درباره اربعین زود است و امیدواریم شرایطی فراهم شود که مراسم برگزار شود؛ اما فعلاً طرف عراقی دستوری برای برگزاری اربعین ندارد.

 

سفیر ایران در عراق تأکید کرد: با توجه به شیوع کرونا، عراقی‌ها برای خودشان نیز محدودیت زیادی ایجاد کرده‌اند. حتی ممکن است راه‌ها را ببندند به همین دلیل با ادامه این وضعیت بعید است امسال کشور عراق برنامه‌ای برای میزبانی زوار خارجی، از ایران و دیگر کشورها داشته باشد و مراسم اربعین به شکل سابق برگزار شود.

 

وی با توصیه به آرامش و صبوری در اوضاع کنونی اظهار داشت: مردم عراق با تمام وجود به زائران خدمت می‌کنند و تشنه محبت مسئولان و ملت ایران هستند، اما با توجه به بسته بودن حرم‌های مطهر و اینکه امروز هیچ بحثی از اربعین در عراق مطرح نیست، بهتر است با یک حرکت آرام موضوع اربعین را جلو ببریم و شرایط عراق را مدنظر قرار دهیم.

 

سفیر ایران در عراق خاطر نشان کرد: در حال حاضر که هر دو کشور با پدیده ویروس کرونا درگیر هستند و مسئولان ستادهای کرونا در دو کشور مصمم هستند که با این ویروس و‌ پدیده ناخوانده مقابله کنند باید دو کشور با همکاری متقابل صبورانه عمل کنیم.

 

شایان ذکر است در سال‌های اخیر، مطابق آمار رسمی، حدود 15 میلیون نفر از عراق، ایران و کشورهای دیگر برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به سوی کربلای معلی حرکت کرده‌اند.