به گزارش کرب‌و‌بلا، میزهای مختلف میزبان گروه‌های ایده‌پردازی است که جدی و با اشتیاق زیاد در حال بیان کردن ایده‌هایشان هستند. آن طرف و پای تخته وایت‌برد گروهی ایستاده‌اند و مسیری را بر روی تخته ترسیم کرده‌اند. با حرارت و جدیت خاصی از شدن‌ها و نشدن‌ها صحبت می‌کنند، طرح‌ می‌ریزند و خستگی برایشان معنی ندارد. از روز گذشته که در چند کارگاه آموزشی برای یافتن راه و رسم آغاز کار، شرکت کرده‌اند تا امروز که ایده‌هایشان را اندکی پر و بال داده‌اند، به طور مستمر در حال یادگیری و اندیشیدن هستند. کاغذهای کوچک را از ایده‌ها و نکته‌ها پر می‌کنند و روی میز می‌چسبانند.

این جا، استارت‌آپ ویکند اربعین است، جایی که قرار است با تولید و پرورش ایده‌های خلاقانه، نیازها و خواست‌های زائران پیاده اربعین را حل کند و شاید در ابعاد بزرگتر بتواند راه‌کارهایی برای رویدادهای بزرگ این چنینی باشد. تمام این ایده‌ها از مسیر خلاقیت و نوآوری جوان‌هایی عبور می‌کند که در دانشگاه‌های برجسته کشور تحصیل کرده‌اند و حالا آمده‌اند تا با نوآوری و توانمندی خود، عشق و ارادتی که به امام حسین علیه‌السلام و زائران اربعینی دارند، در قالب یک کار نوآورانه به نمایش بگذارند.

ایده‌ها در این رویداد، ساخته و پرداخته می‌شود، تیم‌سازی صورت می‌گیرد، الزامات و محدودیت‌ها برای تحقق ایده‌ها بررسی و تحلیل می‌شود و در نهایت، ایده‌های برتر توسط صاحبان کسب و کار، منتورها و آن‌هایی که قبلا مسیر کارآفرینی را رفته‌اند ارزیابی و داوری می‌شود تا در نهایت در شتاب‌دهنده شفق، نخستین شتاب‌دهنده فرهنگی و قرآنی کشور به مرحله رشد و تجاری‌سازی برسند. این طرح‌ها از سوی ستاد ویژه اربعین حسینی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

حضور 10 گروه با فکرهای خلاق

سالن مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان، پر است از جوانانی که هر یک پای میزی و در گوشه‌ای بر روی ایده‌هایشان کار می‌کنند.

یکی از شرکت‌کننده‌ها در استارت‌آپ ویکند اربعین که ایده‌ای را برای حل مشکل ازدحام جمعیت و اسکان بهتر زائران دارد، می‌گوید این رویداد کارآفرینی فرصتی فراهم آورده است تا ایده‌ای را که مسیر آغاز آن را نمی‌دانست به یک مرحله خوب برساند و به کمک راهبرها، ساخته و پرداخته شود.

یکی دیگر از صاحبان ایده که با پلتفرمی برای توسعه فعالیت‌های اجتماعی در حوزه رویدادهای این چنینی همچون اربعین به این رویداد کارآفرینی آمده، معتقد است؛ اگر این کارگاه‌های آموزشی و هم‌فکر شدن بچه‌های گروه بتواند داستان خوبی را از ایده ایجاد کند، سرمایه‌گذارها نیز از ایده استقبال خواهند کرد.

10 گروه ایده در این استارت‌آپ ویکند حاضرند و روی ایده‌های خود کار می‌کنند. هر کدام از گروه‌ها، کار کردن بر روی ایده‌هایشان را چهارشنبه شب و پس از شرکت در کارگاه‌های آموزشی که زمینه چگونگی پرداختن ایده، آشنایی با اربعین و نیازهای زائران را برای آنان زمینه‌سازی کرد، شروع کرده‌اند.

یکی از گروه‌ها بر روی مساله اسکان و حل مشکل زائران قبل و بعد از حضور در پیاده‌روی اربعین کار می‌کند.

گروه دیگری در حال شکل دادن به یک فروشگاه الکترونیکی هستند که محصولات و ملزومات اربعینی را ارائه می‌دهد و برای این کار بر روی یک سبک ویژه بازاریابی برای اجاره یا فروش محصولاتشان کار می‌کنند.

سومین گروه ایده‌پرداز تمرکز خود را بر روی سلامت قرار داده‌اند و بر روی یک سری محصولات و تجهیزات پزشکی کار می‌کنند.

چهارمین گروه حاضر در این رویداد کارآفرینی در حال طراحی شبکه‌ای اجتماعی برای حوزه اربعین و دیگر رویدادهای مذهبی هستند.

طراحی یک بازی سرگرم‌کننده با محویت آموزشی، ایده‌ای است که پنجمین گروه حاضر در استارت‌آپ ویکند اربعین بر روی آن کار می‌کنند.

ارائه یک بسته از محصولات کودک برای رفع نیازهای کودکان در رده‌های سنی دبستان و پایین‌تر ایده‌ای است که ششمین گروه ایده‌پرداز به آن پر و بال می‌دهند.

هفتمین گروه شرکت‌کننده بر روی یک پلتفرم که خاطرات ایرانیان زائر را به اشتراک می‌گذارد فعالند و هشتمین گروه در حال شکل دادن به ایده دانشنامه‌ای در حوزه اربعین هستند. همچنین ساخت یک اپلیکیشن ردیاب، ایده‌ای است که یکی دیگر از گروه‌های حاضر در این رویداد کارآفرینی مورد توجه قرار داده است.

علاوه بر این، طراحی یک برنامه موکب‌یاب، کاری است که دهمین گروه ایده‌پرداز آن را ساخته و پرداخته می‌کند.

 

photo_2017-10-25_18-49-53.jpg
 

برگزاری کارگاه تجربه مشتری

مرتضی تسخیری که خود از فعالان کسب و کارهای نوآور است و در شتاب‌دهنده فرهنگی و قرآنی شفق نیز فعالیت می‌کند، بالای سر گروه‌ها است و مدام به آن‌ها نکته‌ها را یادآوری می‌کند. شرکت‌کننده‌ها در کارگاه تجربه و مشتری که به راهبری تسخیری در حال برگزاری است، داستان ایده خود را مرحله به مرحله و گام به گام از نقطه نظر نیازهای مشتری تعریف می‌کنند.

یک نفر از میان هر گروه انتخاب می‌شود تا به سراغ میز دیگری برود و تجربه و داستان‌اش را با گروه‌های دیگر در میان بگذارد. این تمرین به گروه‌ها کمک می‌کند تا با تکرار چندباره داستان خود، تجربه بیشتری در بیان ایده‌هایشان کسب کنند و ضمن تکمیل داستان به شکل عمقی‌تر و جزیی‌تر، از تجربه دیگران نیز در بیان داستان‌های ایده‌هایشان آگاه شوند.

تلاش شد تا داستانی بر مبنای نگرش مشتری طراحی شود. هر یک از نماینده‌ها به سر میز دیگری می‌رود و داستان ایده‌اش را ناظر به نگاه و خواست مشتری تعریف می‌کند. این کار آن قدر ادامه می‌یابد تا همه گروه‌ها یک بار داستان ایده‌های همدیگر را بشنوند. با این کار ایده‌پردازها تمرین کرده‌اند که چگونه ایده خود را از نقطه نگاه مشتری ببینند و از این طریق، ایده خود را را به سوی کاربردی شدن ببرند. زیرا این‌که مشتری قرار است چگونه از محصول یا خدمت آن‌ها استفاده کند، حائز اهمیت است و برای موفقیت در این کار باید خودشان را جای کسی که می‌خواهد به پیاده‌روی اربعین برود قرار دهند و نیازها و ویژگی‌ها را از نگاه او ببینند.
 

آشنا شدن با ارزش‌های پیشنهادی

مهم‌ترین ویژگی یک ایده نوآورانه، برتری و تمایز آن نسبت به دیگر راه‌حل‌هایی است که مشتری برای نیاز خود از آن‌ها بهره می‌جوید. بر همین اساس عاطفه شفیعی، فعال کسب و کارهای نوآور و یکی از منتورهای حاضر در رویداد کارآفرینی اربعین، در کارگاه ارزش‌های پیشنهادی، به بیان اهمیت و جایگاه تعریف ویژگی‌های متمایزکننده محصول پرداخت.

گروه‌های ایده‌پرداز در این کارگاه با معرفی ارزش‌های پیشنهادی توسط شفیعی، متوجه شدند چه ارزش‌هایی را به مشتری ارائه بدهند و ضمن دسته‌بندی این ارزش‌ها، به صورت گروه به گروه و دقیق، آموختند که ارزش‌های محصول یا خدمت ایده آنان در کدام یک از این دسته‌بندی‌ها جای دارد.

در ایام پیاده‌روی اربعین ضرورت‌ها و نیازهای بی‌شماری وجود دارند که ممکن است با توجه به شرایط ایجاد شود و این موضوع نشان می‌دهد که تعداد بی‌شماری فرصت وجود دارد که می‌تواند ضمن حل نیازهای زائران، زمینه کسب و کار موفق را فراهم کند. بنابراین، نیاز مبرم به کسب و کارهای این چنینی، در یک کارگاه دو ساعته با تعامل جدی شرکت‌کنندگان را به سمتی سوق داد که بتوانند بخش عمده نیاز زائرانی را که با چالش‌های فراوانی روبرو هستند مدنظر قرار دهند.

 دومین رویداد استارت‌آپ ویکند اربعین با عنوان فرصت‌هایی با پای پیاده و حمایت شتاب‌دهنده قرآنی و فرهنگی شفق، از سوم تا ششم آبان ماه سال جاری در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان در حال برگزاری است.