به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از شفقنا، میرمسعود حسینیان در خصوص آخرین تحولات عراق گفت: در رابطه با پیروزی‌های اخیر در موصل دو نکته قابل طرح است. اول اینکه در دو سال گذشته حدود 48 درصد از خاک عراق توسط نیروهای داعشی اشغال شده بود و این خطر به نزدیکی بغداد و کربلا رسیده بود که با فتوای مرجعیت شیعیان و تشکیل حشد الشعبی و نیروهای مقاومت مردمی تلاش‌هایی برای عقب راندن نیروهای داعش و تکفیری صورت گرفت که  اکنون میزان اراضی در اختیار داعشی‌ها بیش از یک درصد نیست و در حال حاضر  حدود 1 درصد منطقه موصل در اختیار این گروه تروریستی است.

او ادامه داد: اما مشکل اصلی منطقه قدیمی موصل و استفاده داعشی‌ها از سپر انسانی است که حدود 70 تا 100 هزار سکنه در آنجا زندگی می‌کنند. الان فقط در شمال ‌الشفاعیه منطقه کوچکی در دست داعش است که منطقه قدیمی و پر جمعیت است و برخورد و چگونگی مبارزه، شرایط خاصی را دارد که امیدواریم به پیروزی نهایی برسیم.

حسینیان دست‌یابی نیروهای سوری و عراقی به مرز مشترک را دستاوردی مهم در شکست داعش دانست و تصریح کرد: موضوع مهم و اساسی بعدی دست‌یابی طرفین عراقی و سوری به مرزهای مشترک طرفین است. در ده روز گذشته طی چند عملیاتی که در منطقه انجام شد دو ارتش عراق و سوریه توانستند به مرزهایشان برسند که این مساله بسیار مهم بود.

وی افزود: در واقع با بسته شدن راه‌های ارتباطی بین سوریه و عراق در برابر داعش تقریبا داعشی‌ها محاصره کامل شدند و قطع رابطه بین مرز سوریه و عراق صورت گرفت و داعشی‌ها میان عراق و رقه محاصره شدند و دیگر راهی برای خروج از منطقه ندارند و با تنگ‌تر شدن محاصره انشاالله به زودی شاهد اخبار خوبی در زمینه آزادی مناطق تحت استقرار داعشی‌ها خواهیم بود.

سرکنسول ایران در کربلا بیان کرد: طبیعتا با توجه به اینکه داعشی‌ها در اینجا ضربه خوردند ممکن است بخواهند در دیگر مناطق حرکات ایذایی انجام دهند. همانطور که در چند روز گذشته در عامریه و فلوجه اقداماتی را انجام دادند. به هر حال داعشی‌ها در حال دست و پا زدن هستند و کارهایی انجام می‌دهند اما در چند روز آینده خبرهای خوبی را از پاکسازی کل مناطق عراق از داعشی‌ها خواهیم داشت و در سوریه هم با پیروزی‌هایی که به دست می‌آید شاهد خبرهای خوبی خواهیم بود.

اکنون میزان اراضی در اختیار داعشی‌ها بیش از یک درصد نیست و در حال حاضر  حدود 1 درصد منطقه موصل در اختیار این گروه تروریستی است.

حسینیان در رابطه با همه پرسی در کردستان عراق گفت: در تصمیمی که گرفته شده قرار است یک همه پرسی در 25 سپتامبر 2017 انجام شود. البته آقای بارزانی اعلام کرده است این همه پرسی به عنوان اعلام استقلال یا تشکیل دولت مستقل، الزام آور نیست ولی به هر حال می‌خواهند این کار صورت بگیرد درحالی که خود این قضیه با مخالفت‌های بسیاری رو به رو شده است.

او در ادامه افزود: می‌دانید که بعد از 2003 و سقوط صدام، کردها بهترین شرایط سیاسی را کسب کردند به عنوان نمونه پست ریاست جمهوری، معاون نخست وزیری و معاون رییس مجلس از میان برادران کرد است، سهمیه بالایی در پارلمان دارند و قرار بود که 17 درصد بودجه را دریافت کنند و فروش نفت داشته باشند اما به خاطر مشکلاتی که بین دولت مرکزی و دولت کردستان پیش آمده یک سری اختلافاتی در این زمینه ایجاد شد که نه آن 17 درصد بودجه داده شد و نه آن مقدار نفتی که قرار بود به عنوان سهمیه کردستان از سوی دولت مرکزی داده شود. بالاخره این مسایل پیش آمده باعث شد که این تصمیم گرفته شود البته این تصمیم با مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و خارجی مواجه است خود دولت عراق هم این تصمیم را قبول ندارد.

 حسینیان در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع این طرح، طرحی نیست که اگر هم به سرانجام برسد به نفع کردها باشد. دولتی تشکیل می‌شود که بسیاری این استقلال را قبول ندارند و قطعا مشکلاتی در داخل پیش خواهد آمد. در اخبار بود که خود احزاب کردی هم نسبت به این قضیه مشکلاتی دارند و هنوز به تفاهمی در این قضیه دست پیدا نکردند. بالاخره این تصمیم اگر بخواهد صورت بگیرد مشکل آفرین خواهد بود ضمن این‌که احساس می‌شود که این تصمیم جهت اخذ امتیازات بیشتر است که طبعا خود این تصمیم باعث ساختارشکنی خواهد شد. یعنی خود کردها هم می‌دانند به نتیجه خاصی نخواهند رسید اما برای فشار به دولت مرکزی این را مطرح می‌کنند که بتوانند امتیازاتی بیشتری را به دست بیاورند ولی به هر حال اگر این ساختار شکنی بخواهد صورت بگیرد مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. به هر حال کردستان در محاصره ژئوپلیتیک چهار کشور است که این کشورها این استقلال را قبول نخواهند کرد یعنی بعید است که بشود اعلام استقلال یا همه پرسی نتیجه مثبتی را برای خود کردستان به دنبال داشته باشد.