به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حسینیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کربلا با اشاره به اقدامات کنسولی برای میزبانی از زائران نوروزی عتبات عالیات اظهار داشت: با توجه به اینکه در ایام نوروز شاهد افزایش چند برابری تعداد زائران هستیم، برنامه کنسولگری ایران در کربلا نیز به صورت ویژه ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود روزانه حداقل 50 هزار زائر از سراسر کشور وارد عراق شوند، خاطرنشان کرد: از مدت‌ها پیش هماهنگی با مسئولان عراقی، استانداری کربلا، متولیان عتبات مقدسه و نیروهای امنیتی جهت فراهم کردن آرامش و آسایش زائران ایرانی آغاز شده‌ است.

کاروان‌های آزاد بیشتر مسائل امنیتی را رعایت کنند 
حسینیان با تأکید بر اینکه کاروان‌های آزاد که خارج از سیستم نظام‌مند سازمان حج و زیارت عازم عتبات عالیات می‌شوند، بایستی رعایت برخی از اصول ایمنی و امنیتی را داشته باشند، افزود: با توجه به اینکه کاروان‌های آزاد فاقد نیروی حفاظت امنیتی هستند، بایستی نهایت احتیاط را مسئولان این کاروان‌های زیارتی داشته باشند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کربلا ادامه داد: هتل‌هایی که از سوی حج و زیارت و شمسا در اختیار زائران قرار می‌گیرد، مورد تأیید و استانداردهای حداقلی است، اما هتل‌هایی که برخی کاروان‌های آزاد در آنها اسکان می‌یابند، فاقد برخی امکانات و ایمنی لازم هستند، چنانکه طی یک ماه گذشته شاهد 2 حادثه آتش‌سوزی به علت اتصالی برق در هتل‌های قدیمی کربلا بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه گم‌شدن یا به سرقت رفتن مدارک و اسناد زائران معمولا در این ایام بیشتر مبتلا به است، افزود: اگر گذرنامه یا مدارک زائران ایرانی مورد سرقت قرار گرفت دفاتر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر کربلا و نجف نسبت به صدور برگ عبور اقدام خواهند کرد.

در کشور عراق اعتیاد جرم و فرد معتاد مجرم شناخته می‌شود
حسینیان با اشاره به اینکه در کشور عراق اعتیاد جرم و فرد معتاد مجرم شناخته می‌شود، اظهار داشت: اولین برخورد مسؤلان عراقی با فرد معتاد بسیار سخت است، توصیه می‌شود افرادی که به هر دلیلی مصرف‌کننده مواد اعتیادآور هستند یا از حضور در این سفر منصرف شوند و یا چنین موادی را همراه نداشته باشند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کربلا افزود: زوار ایرانی بدانند که مهمان مردم عراق هستند و طرز برخورد میهمان با میزبان کاملا مشخص است؛ از سوی دیگر بسیاری از مردم عراق با زبان فارسی آشنا هستند و اگر بی‌احترامی از سوی زائران صورت گیرد ممکن است منجر به درگیری شود.

وی با بیان اینکه در کشور عراق جریان‌های مختلف فکری، سیاسی، جناحی و مذهبی وجود دارد، گفت: زائران ایرانی توجه داشته باشند که هیچ دلیلی برای برخورد و مجادله در این سفر معنوی و معرفتی وجود ندارد، اگر چنانکه با مسائلی برخورد کردند بهتر است روحانی یا مدیر کاروان خود را در جریان بگذارند.

حسینیان با تأکید بر اینکه مردم عراق بدلیل جنگ‌های متعدد و فرسایشی با مشکلات مختلف و عدیده‌ای روبه‌رو بوده و هستند، تصریح کرد: بهتر است شرایط کشور میزبان را نیز در نظر بگیریم، بنابراین زائران سعی کنند از تک تک لحظات حضور در این سفر زیارتی بهره معنوی و معرفتی را داشته‌ باشند.