به گزارش کرب‌و‌بلا، شامگاه چهارشنبه 17 آذرماه، احمدرضا درویش با حضور در شبکه چهار صدا‌و‌سیما با اشاره به آن‌چه که بر رستاخیز گذشت گفت: رستاخیز نه تنها یک فیلم زیرزمینی نیست بلکه یک فیلم آسمانی است و کسی که قدم در این راه گذاشته است، حتما بهره‌های فراوانی برده و محصول گران‌بهایی را برداشت کرده است.

درویش ادامه داد: ناراحتی شخصی من به‌عنوان نویسنده و کارگردان این اثر از عدم اکران آن، در مقابل اندوهی که از شرایط پیش آمده برای یک محصول سینمای ملی ایران که حاصل تجمیع تجربه‌های جمعی فرهیخته و بلندنظر در سینمای ایران بوده است، بسیار ناچیز است.

کارگردان فیلم «دوئل» در ادامه عنوان کرد: مبانی فیلم رستاخیز در سال 63 شکل گرفت و دکتر صالحی امیری که به تازگی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد را بر عهده گرفتند، پنجمین وزیری هستند که فیلم رستاخیز تجربه کرده است.

مدیر عامل اسبق خانه سینما در ادامه تصریح کرد: نکته قابل توجه در مورد این فیلم این است که آن‌چه در خصوص آن تا به امروز به من گفته‌اند، در تعریف و مدح از ساخت چنین فیلمی بوده است.

وی ادامه داد: فیلم رستاخیز بهترین فیلم جشنواره 32 ام شد و سیمرغ بلورین بهترین تهیه‌کنندگی و کارگردانی را کسب کرد. در مراسم رونمایی این فیلم در اربعین 3 سال پیش که خود بنده به دعوت وزیر سابق ارشاد در سینما فرهنگ حضور پیدا کردم، ایشان به بیان خصوصیات این فیلم پرداختند و گفتند که این فیلم امید تازه‌ای به سینمای ایران داده و جریانی را در فضای جریان شیعه ایجاد خواهد کرد.

فیلم رستاخیز بهترین فیلم جشنواره 32 ام شد و سیمرغ بلورین بهترین تهیه‌کنندگی و کارگردانی را کسب کرد.

 

شاخص‌هایی که در ساختن فیلم «رستاخیز» به آن‌ها توجه ویژه شد

احمدرضا درویش با اشاره به روند ساخت فیلم رستاخیز گفت: در ساخت این فیلم شاخص‌های مختلفی رعایت شده است؛ اول آنکه تیم رستاخیز تلاش کرد فیلمی بسازد که در قامت عاشورا باشد. دوم اینکه در این فیلم به لحاظ سرمایه‌گذاری اتکا بر بخش خصوصی بوده و از هیچ بودجه دولتی و بیت‌المال استفاده نشده است. سوم اینکه سعی شد فیلم محدود به مرزهای داخلی نباشد و همانقدر که نام سیدالشهدا علیه‌السلام یک نام و ارزش جهانی است، این فیلم هم بتواند فراتر از مرزهای ملی حرکت کند. چهارم؛ نسبتِ این فیلم با عمود خیمه شریعت، مراجع عظام است که تشخیص و نظارت آن‌ها بسیار برای سازندگان این اثر اهمیت داشت. شاخص بعدی این بود که همه تیم اتفاق نظر داشتند که در نگاه به این اثر از مسائل سیاسی و جناحی و دسته بندی‌های رایج پرهیز شود.

درویش افزود: تمام کسانی که در حوزه معرفت دینی دارای مرتبه و تک ساحتی هستند و علی القاعده در چنین موضوعاتی باید سراغشان رفت و با آن‌ها تعامل داشت، مهر تایید بر این اثر گذاشتند.

وی تاکید کرد: اساسا اگر با نگاه کارشناسانه به این فیلم نگاه کنیم، می‌بینیم که این فیلم اصلا نمی‌توانست بدون مشاوره در همه ابعاد چه در وجه فیلم‌نامه، معنایی، تاریخی و چه در وجه اجرا، بدون تحقیق و پژوهش و مشاوره و تعامل ساخته شود.

 

1764663.jpg

وی ادامه داد: من بارها در طی ساخت این فیلم مورد تفقد قرار گرفتم و قاطعانه می‌گویم که افراد شاخص در زمینه‌های علمی، فقهی، تاریخی و دینی در کنار این اثر حضور داشتند.

درویش تاکید کرد: اصولا برای چنین فیلم‌هایی، نه برای گرفتن مجوز، بلکه به دلیل نیازی که این نوع آثار برای رسیدن به عمق و کیفیت بهتر به لحاظ معنایی، معرفتی و مسئولیت در مقابل تاریخ دارند تعامل با افراد شاخص لازم است.

وی افزود: یکی از مسئولیت‌های مدیریت فرهنگی، ایجاد پل بین سازندگان فیلم و افرادی است که با هر نیتی در واقع تلاش می‌کنند به این عرصه‌های جدی وارد شوند؛ یعنی ارتباط مستیم یا غیرمستقیم با علما، متخصصین و عالمان دینی برای رسیدن به عمق معنایی ماجرا و یکی دیگر هم در رعایت قوانین.


«رستاخیز» 9 پروانه ساخت و 2 پروانه نمایش دارد
کارگردان فیلم رستاخیز افزود: ساخت فیلم رستاخیز 9 سال طول کشیده است و 9 پروانه ساخت دارد و سال به سال و دولت به دولت تمدید شده است و وقتی پروانه ساخت تایید می‌شود، یعنی فیلم‌نامه تایید شده است. شورای پروانه ساخت فقط یک مجوز اداری نیست و باید محتوا را هم تایید کند و برای این امر می‌بایست با مراجع دینی و مراجع ارتباط داشته باشد.

درویش تاکید کرد: وقتی دولت‌های مختلف بر اهمیت ساخت و تولید این فیلم صحه می‌گذارند و وقتی قراردادهای مشارکت ما با دو کشور خارجی مورد تایید وزارت امور خارجه و وزارت ارشاد است، همه این‌ها معانی دارد. وقتی یک فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته می‌شود، معنی‌اش این است که غیر از دست‌اندرکاران سینما، مسئولین و افراد مختلفی در شوراهای مختلف انتخاب و نمایش این فیلم را دیده‌اند.

کسانی که وارد اعتراض به این فیلم شدند، مقصودشان این فیلم نبود. چرا که یک جریانی حتی به صراحت اعلام کردند که فیلم را ندیده‌اند؛ فعال شدند و هدف دیگری داشتند و منظورشان دعواهای سیاسی با دولت و دعواها در بالادست بود.

احمدرضا درویش اظهار داشت: وقتی فیلم دو پروانه نمایش دارد، یک پروانه نمایش برای نسخه بلند و یک پروانه نمایش برای نسخه کوتاه و وقتی فیلمی همه مراحل را طی می‌کند و حوزه هنری همه تلاش خود را برای اکران آن انجام می‌دهد و صدا و سیما آگهی و تبلیغات فیلم را پخش می‌کند ولی بازهم فیلم اکران نمی‌شود جای بحث بسیار دارد.

وی افزود: من امروز این سوال را از مسئول فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد و مسئول سینمای ایران می‌پرسم و یا حتی فراتر، من مسئول دولت را مخاطب قرار می‌دهم، چرا که مشکلات این فیلم فراتر از وزارت و سینما است .سوال اساسی این است چرا در عدم اکران این فیلم، ارکان اصلی دولت مداخله کرده‌اند!؟

دلایل عدم اکران فیلم «رستاخیز»
درویش درباره دلایل اکران نشدن این فیلم گفت: واقعیت این است که نزاع‌های سیاسی مترادف شد با اکران عمومی این فیلم. اکرانی که قرار بود همزمان با ایران در 25 جای دنیا با دوبله‌های عربی، فرانسه و آذری و با زیر نویس انگلیسی اکران شود و آماده قرار داد با کمپانی‌های خارجی بود که متوقف شد، چرا که در سال 1394 و همزمان با اکران فیلم؛ توافق هسته‌ای و برجام اتفاق افتاد و کسانی که وارد میدان و انتقاد به این فیلم شدند؛ مقصودشان جای دیگری بود.

وی ادامه داد: کسانی که وارد اعتراض به این فیلم شدند، مقصودشان این فیلم نبود. چرا که یک جریانی حتی به صراحت اعلام کردند که فیلم را ندیده‌اند؛ فعال شدند و هدف دیگری داشتند و منظورشان دعواهای سیاسی با دولت و دعواها در بالادست بود. این‌ها آفت سینمای ایران است. آن‌ها تصمیم گرفتند فیلم رستاخیز را بهانه کنند و متاسفانه دولت نیز در برابر این جریان که مصادف شده بود با توافق هسته‌ای کوتاه آمد و حتی علی جنتی (وزیر سابق ارشاد) گفت چون جشن هسته‌ای در پیش بود ما نمی‌خواستیم این جشن تحت تاثیر این فیلم قرار بگیرد. (درویش اشاره می‌کند که این مصاحبه در سایت رستاخیز وجود دارد.)

درویش با اشاره به این موضوع که حوزه فرهنگی حوزه گفت‌و‌گو است و با طرح این پرسش که چرا باید مشخص شدن وضعیت این فیلم به دادگاه و و دیوان عدالت اداری ختم شود افزود: بحثی که درباره این فیلم مطرح شده، مسئله تشبه است. درحالیکه مراجع بر موضوع اجرای تشبه به شرطی که حرمت معصومین حفظ شود ایرادی نگرفته‌اند، ما برای این فیلم و مسئله تشبه فتوا گرفتیم و حتی از دفتر مقام معظم رهبری نیز توسط تهیه‌کننده سوال شد و فتوا اخذ شد.

درویش تاکید کرد: اساسا در فیلم رستاخیز به فتوای مقام معظم رهبری و مراجع بزرگواری چون آیت الله سیستانی، امام خمینی (ره) و مرحوم آیت الله بهجت و مرحوم خوئی عمل شده است.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه 18 ماه از اکران نشدن فیلم رستاخیز می‌گذرد و با وجود حضور دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک دولت؛ همچنان مسئله فیلم حل نشده است. امیدوارم آرزوهای سازندگان فیلم رستاخیز به وزیر ششم یا سومین وزیر این دولت نرسد، هر چند ما بر عزم و اراده و عهد خود راسخیم.