به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایرنا، تعدادی از مشترکان اپراتور تلفن همراه اول از قبوض سنگین خود در ایام اربعین خبر دادند.

بر اساس این گزارش، زائران می‌گویند در زمان سفر به عراق در ایام اربعین هنگامی‌که تلفن همراه خود را فعال کرده‌اند، اینترنت تلفن همراه‌شان نیز فعال شده و بدون آن‌که استفاده‌ای از آن بکنند، به محض بازگشت به ایران با هزینه‌های سنگینی به نام فعالیت رومینگ بین‌الملل اینترنت در قبوض خود مواجه شده‌اند.

پیگیری‌های خبرنگار ایرنا از همراه اول بیانگر آن است که این اپراتور هزینه‌ای بیش از آن چیزی که استفاده شده از مشترکان دریافت نکرده و این هزینه ناشی از مصرف بوده است.

همراه اول می‌گوید: برخی برنامه‌های موجود بر روی تلفن همراه با وجود اینترنت و به محض روشن کردن تلفن همراه به‌روزرسانی می‌شود که این به‌روز‌رسانی‌ها هزینه‌هایی را برای مشترک به همراه دارد.

این اپراتور می‌گوید: زائران اربعین باید در طول سفر هر زمان نیاز به اینترنت داشتند از اینترنت وای‌فای موجود در نقاط مختلف طول مسیر استفاده می‌کردند و قسمت داده تلفن همراه خود را خاموش می‌کردند تا هزینه رومینگ اینترنت برای آنان محاسبه نشود.

همراه اول اعلام کرد: کسانی که در طول سفر، داده تلفن همراه خود را خاموش نکرده‌اند، حتی باوجود استفاده نکردن از اینترنت تلفن همراه خود، به دلیل به‌روز‌رسانی خودکار برنامه‌ها، اکنون با این هزینه‌ها مواجه شده‌اند.

پیش‌تر معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) از کاهش تعرفه تماس با کشور عراق از 92 هزار ریال به 55 هزار ریال در ایام اربعین و برای سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل خبر داده بود.

حسین فلاح جوشقانی گفته بود: تعرفه خدمات رومینگ بین‌الملل در ایام اربعین در سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل نیز کاهش یافته است.

همچنین محمدجواد آذری جهرمی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به زائران ایرانی توصیه کرده بود: با توجه به اینکه نرخ مکالمه جابجایی (رومینگ) در عراق گران محاسبه می‌شود، بهتر است زائران ایرانی برای بهینه‌سازی مصرف خود برای ارتباطات عراق به عراق از سیم‌کارت‌های آن کشور استفاده کنند و برای ارتباطات عراق به ایران و بالعکس استفاده از رومینگ مقرون به صرفه است.