رسول اولیازاده، مدیر خانه عکاسان ایران، درباره ویژگی‌های عکس عاشورایی و آنچه این روزها به این نام در نمایشگاه‌ها به نمایش درمی‌آید، اظهار کرد: تصور رایج از عکس عاشورایی این است که تنها در این عکس‌ها به عزداری‌های محرم پرداخته شود، در صورتی که این شکل از کار تنها بخشی از عکس عاشورایی را دربرمی‌گیرد، اما کلیت آن فراتر از آن چیزی است که در ظاهر می‌بینیم. با این توضیح باید گفت که عکس‌هایی که قادر باشند حال و هوای محرم و قیام امام حسین(ع) را در بیننده بیدار کنند، عکس عاشورایی نامیده می‌شوند.

وی افزود: برای رسیدن به این خواسته نیز مهمترین شرط تفکر عکاس است، چون هنرمندی که می‌خواهد در این حوزه کار کند، باید در ابتدا خود به عاشورا اعتقاد و ایمان قلبی داشته باشد، والا اگر کاملاً حرفه‌ای هم باشد و از عزدارای‌ها نیز عکاسی کند، باز هم آن کار نخواهد توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند، البته ممکن است آن تصاویر به لحاظ حرفه‌ای زیبایی‌های فنی بسیاری در خود جای داده باشد، اما آن حسی که باید از دیدن تصاویر به تماشاگر دست دهد، حاصل نخواهد شد.

برگزیده جشنواره مختلف عکاسی در پاسخ به این سؤال که علت گرایش عکاسانی که می‌خواهند عکس عاشورایی بگیرید، به عکاسی از دسته‌های عزاداری چیست؟ توضیح داد: دلیلی که برای این مسئله می‌توان ذکر کرد این است که جشنواره‌هایی که در این حوزه برگزار می‌شود، جذابیت لازم را ندارند تا عکاس را تشویق کنند که در این حوزه کار با دقت و حوصله‌ انجام دهد، بنابراین وقتی چنین موقعیتی فراهم نیست، آن عکاس ترجیح می‌دهد که ابتدایی‌ترین کار ممکن را که راحت‌ترین هم است، انجام دهد.

وی ادامه داد: راه رفع این معضل نیز این است که به جای گذاشتن یک جشنواره، ابتدا کارگاه‌هایی در این حوزه برگزار شود که در آن عکاسان جوان بر سر کلاس‌های اساتید این فن حاضر شوند تا علاوه بر مسائل فنی با داشته‌های معنوی چنین موضوعاتی آشنا شوند. راه حل دیگر این است که جشنواره‌های عاشورایی باید دبیرخانه دائمی داشته باشند تا هنرمندان بتواند دائما با فستیوال‌های مورد نظر در ارتباط باشند.

اولیا‌زاده در انتها درباره کارهای اخیر خود در حوزه عکاسی عاشورایی اظهار کرد: درباره عاشورا، من عکس‌هایی بسیاری گرفته‌ام و چند روز پیش نمایشگاهی هم با این عنوان در خانه عکاسان ایران برپا کردم. در این عکس‌ها سعی کردم تصاویری را ضبط کنم که تاکنون کمترین دوربینی آن را گرفته است.