با پایان یافتن زیارت اربعین، هم‌اکنون تعدادی از هم‌وطنانمان گم‌شده و یا به دنبال عزیزان خود یا وسایل و مدارک مفقودشده خود می‌گردند.

علت اصلی این امر نداشتن محل اقامت است. یعنی ده‌ها هزار نفر از زائران بدون اینکه محل اقامت مشخصی در کربلا داشته باشند به شکل انفرادی یا چندنفره به عراق سفر کردند. ازاین‌رو محلی وجود نداشته است که این افراد یکدیگر را در آن پیدا کنند.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اقدامی ستودنی، تلاش می‌کند که تا حد امکان، از این مشکلات بکاهد.

این نهاد از دیروز تاکنون با کرایه کردن اتوبوس و تهیه بلیت قطار، ده‌ها نفر از کهن‌سالان و گمشدگان را به‌سوی مرز ایران گسیل داشته است.

یکی از مسئولان این کنسولگری در گفتگو با خبرنگار ما در کربلا اعلام کرد: با هزینه سرکنسولگری و با هماهنگی‌های صورت گرفته، این افراد به شکل رایگان تا مرز ایران منتقل و به نیروی انتظامی تحویل داده می‌شوند.

به گفته وی هم‌اکنون در نقاط مرزی چادرهای هلال‌احمر و دستگاه‌های خودپرداز سیار مستقرشده تا مشکلات این افراد به حداقل رسیده و بتوانند اقوام خود را پیدا کنند.

تجربیات سفر اربعین امسال نشان داد که تبلیغات غیرواقعی از فراهم بودن همه امکانات، موجب سرگردان شدن مردم و به خطر افتادن نوامیس شیعه می‌گردد.

لازم است نهادهای دخیل در این امر مانند حج و زیارت، صداوسیما، رسانه‌ها، بعثه، هلال‌احمر و... با برنامه‌ریزی قبلی و نیز اطلاع‌رسانی صحیح و دور از غلو، مانع از ایجاد مشکلات امسال شوند.

تصاویر زیر مربوط به دیشب است و محل اسکان و تجمع موقت گمشدگان و درراه ماندگان در کنار سرکنسولگری ایران در کربلای معلی را نشان می‌دهد.