سردار اسماعیل احمدی‌مقدم امروز در حاشیه سفر به سمنان اظهار کرد: امسال هجوم جمعیت فراتر از انتظار بود، سال گذشته حدود 500 هزار نفر تا روز اربعین حسینی به عتبات رفتند؛ اما امسال لغو پول ویزا برای خروج از کشور و عشق و علاقه مردم به راهپیمایی اربعین سبب شد که حضور مردم بی‌سابقه باشد.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از دو برابر زائران نسبت به چنین روزی در سال گذشته از مرز ایران عبور کردند و تصور می‌کنیم که این میزان از مرز یک میلیون نفر فراتر برود که این موضوع کار را سخت کرده است.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: اگرچه نسبت به سال گذشته همه دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران استان‌های مرزی همچون ایلام و خوزستان خیلی خوب ظاهر شدند، دستگاه‌های امدادی پای کار آمدند، سپاه امکانات خود را وارد عمل کرد و نیروی انتظامی بسیج شد؛ اما این اقدامات برای این سوی مرزها بود که این طرف کار را تسهیل می‌کرد.

احمدی‌مقدم ادامه داد: اما عراقی‌ها هم‌پای ما آمادگی پذیرش زائران را نداشتند و این در یکی دو مرحله سبب شد که هجوم جمعیت به آن طرف برای آنها مشکلاتی را ایجاد کند لذا راه را بستند تا چند ساعت بتوانند خود را تجدید قوا کنند.

وی تصریح کرد: البته با تلاشی که صورت گرفت و با هیئت‌هایی که به مرز رفتند و با پلیس عراق جلسات مشترکی را برگزار کردند، آنها هم تسهیلاتی را ایجاد کردند و راهپیمایی زائران روان‌تر شد.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه زائران از طریق سه مرز شلمچه، مهران و چزابه وارد خاک عراق شد‌ند، گفت: روزانه 50 هزار نفر از مرزهای کشور وارد عراق می‌شوند.

احمدی‌مقدم اضافه کرد: برای بازگشت زائران به نظر می‌آید که کار سخت‌تر باشد زیرا جمعیتی که در طول یک هفته و 10 روز به عراق رفتند باید در طول دو یا سه روز برگردند و این یعنی ورودی زائران هر روز سه برابر خروجی خواهد بود.

وی تاکید کرد: قرارگاهی را در نیروی انتظامی به نام قرارگاه اربعین تشکیل دادیم و در حوزه ترافیک هم سردار مومنی و همکارانشان و دست‌اندرکاران وزارت راه و شهرسازی همکاری کردند تا بتوانند اتوبوس‌هایی را بسیج کنند برای اینکه مسافرانی که وارد می‌شوند، بتوانند با سرعت به شهرهای خود بازگردند.

فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: این تجربه‌ای شد که برای سال‌های بعد حتماً برنامه‌ریزی‌ها از ماه‌های قبل از جمله ثبت‌نام، گروه‌بندی و زمان‌دهی آغاز شود تا این ازدحام صورت نگیرد.