مراسم رونمایی از کتاب عکس «پیاده آمده‌ام» شامل عکس‌هایی از مراسام راه‌پیمایی عزاداران حسینی عصر روز دوشنبه 10 آذرماه با حضور ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام پناهیان و زائری برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام محمدرضا زائری با اشاره به فضای با شکوه راه‌پیمایی عزاداران حسینی در آستانه اربعین خاطر نشان کرد: فضایی که در پیاده روی برای مراسم اربعین وجود دارد را فقط می‌توان از طریق حضور درک کرد. حتی شمار زیادی از فیلم‌ها و عکس‌هایی که از این مراسم تهیه شده نیز بیان کننده حال و هوای این مراسم نیستند.

وی اضافه کرد: تفاوتی که بین مراسم عاشورا و اربعین وجود دارد، این است که در مراسم عاشورا زائرین از راههای دور و نزدیک به طرق مختلف برای زیارت امام حسین‌(ع) می‌آیند، ولی در روز اربعین زائرین با پای پیاده عازم کربلا می‌شوند و بسیاری فقط یک سلام به حرم امام حسین‌(ع) می‌دهند و بازمی‌گردند. در این میان مهم‌ترین اتفاق پیاده روی روز اربعین همین حضور در مسیر است و اینکه شخص قطره‌ای از یک اقیانوس می‌شود.

حجت الاسلام زائری همچنین با بیان اینکه پیاده روی به سوی اربعین درس‌های بسیاری را به ما می‌دهد، گفت: برای مثال وقتی کسی به سوی مسجد حرکت می‌کند، باید با خود بگوید خدایا من به سوی تو بدون هیچ نفاق و ریایی می‌آیم. فراموش نکنیم هربار کسی به سوی خانه خدا می‌رود گویی که برای جنگ عازم می‌شود، حال اگر کسی از تهران به سوی حرم امام حسین‌(ع) برود از همان ابتدا این مسیر را آغاز کرده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌های پیاده رفتن به سوی کربلا در اربعین این است که هم فرد بی‌سواد هم روستایی هم عامی و هم دکتر و مهندس به این سفر می‌روند. به یاد دارم کسی از لندن برای روز اربعین به عراق آمده بود و با وجود آنکه در انگلستان درآمد بسیاری داشت، در شرایطی که تا زانوهایش در گل فرو رفته بود به زائرین امام حسین‌(ع) خدمت می‌کرد. تمام این اتفاقات در دستان خود امام حسین‌(ع) است و مطمئن باشید روزی این عزاداری‌ها جبران خواهد شد.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: من در برابر این عکاس بزرگوار که عکس‌هایی را از مراسم پیاده روی اربعین گرفته سر تعظیم فرو می‌آورم.