دوزخیان جاوید دوزخیان جاوید

دوزخیان جاوید

در روز عاشورای 61 دو گروه در کربلا مقابل یکدیگر قرار گرفتند گروهی امام حسین (ع) افرادشان بودند و گروه دیگر عمر بن سعد و انبوه سپاهی که برای جنگ جمع شده بودند. بررسی آماری و جمعیتی دشمنان امام حسین (ع) نشان دهنده آن است که ایشان با چه جامعه ای رو به رو بودند و جان شریفشان را برای اصلاح و بیدار کردن آن‌ها فدا کردند.
جمع آوری سپاه برای مقابله با امام حسین (ع)

رعب و وحشت عامل تغییر کوفه

رعب و وحشت از عوامل مهمی است که حکومت ها در تمامی زمان‌ها از آن به عنوان ابزاری برای کنترل جامعه استفاده می کردند. در فضای خفقان، ترس و جنایاتی که حاکمان انجام می‌دادند کمتر کسی تاب مقاومت داشت.

لشکر حر به سوی امام حسین (ع) ارسال شد

طبق تاریخ پس از مسلط شدن عبیدالله بن زیاد برکوفه او لشکری به فرماندهی حر به سوی امام حسین ارسال کرد. در ادامه به بررسی این واقعه و چندوچون آن می پردازیم.

مصاحبه سنگری

محمدرضا سنگری در گفت‌و‌گو با وب‌سایت کرب‌و‌بلا از اقدامات عبیدالله‌بن‌زیاد برای جمع‌آوری لشکر در مقابل امام حسین (ع) سخن گفته است. اینکه چرا مردم کوفه پای دعوت خود از امام حسین (ع) نمی‌ایستند و سپاه عمرسعد با تعداد بالایی به جنگ با امام حسین (ع) می‌رود.

تعداد و افراد لشکر عمر سعد

ترکیب جمعیتی سپاه عمر سعد

قیام امام حسین علیه‌السلام یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین وقایع تاریخ اسلام است که دامنه‌ این آثار تا زمان ما نیز ادامه دارد. همین اهمیت باعث شده است تا مسائل مختلف این قیام از ابعاد گوناگون مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد. یکی مواردی که می‌تواند مورد مطالعه‌ پژوهش‌گران حوزه‌‌ی تاریخ اسلام و عاشوراشناسی قرار گیرد؛ مباحث مربوط به سپاه عمر سعد است که می‌تواند موضوعات متعددی را در خود جای دهد. نوشتار حاضر به بررسی تعداد سپاهیان عمر سعد و همچنین بافت جمعیتی این نیروها می‌پردازد و می‌کوشد تا با مراجعه به منابع تاریخی و روایی، تعداد سپاه عمر سعد و محل سکونت آنان را مشخص نماید.

بررسی آمار تعداد سپاهیان عمر بن سعد

در خصوص سپاهی که ابن زیاد برای یزید فراهم کرد تا در جنگ علیه امام حسین (ع) شرکت کنند رقم‌های متفاوتی در بین گزارش‌ها ذکر شده است. خوشبختانه مورخین بسیاری به گزارش واقعه عاشورا پرداخته‌اند و با جمع‌بندی بین تمام گزارش‌ها می‌توان به قدر مشترکی از تعداد سپاه دست یافت، هرچند که تعداد دقیق و نهایی سپاه همچنان مشخص نیست.

شخصیت شبث بن ربعی

شبث بن ربعی از کسانی بود که برای امام حسین (ع) نامه نوشت اما در مقابل ایشان ایستاد و یکی از فرماندهان لشکر عمر سعد بود. شبث دارای شخصیتی منافقانه بوده است در ادامه به بررسی شخصیت او می پردازیم.

سخصیت شناسی شمر بن ذی الجوشن

شمر از عناصر محوری در وقایع عاشورا است که بسیاری درباره شخصیت او نوشته اند اما درادامه تلاش کردیم با جستجو در منابع تاریخی به حقایق شخصیت او دست یابیم.

شخصیت شناسی عمرو بن حجاج

عمرو بن حجاج رئیس قبیله مذحج بود که نقش بسزایی در واقعه عاشورا داشت. او از کسانی بود که در ابتدا به امام حسین (ع) نامه نوشت اما پس از تغییر کردن اوضاع کوفه به جمع مخالفان امام (ع) پیوست.

ترکیب و آرایش سپاه عمر سعد

تاکتیک جنگ عمر سعد

در گذشته تاکتیک‌های مختلفی برای جنگ‌ها اتخاذ می‌شده‌است، در روز عاشورا هم پس از آن که درگرفتن جنگ قطعی شد هر دو سپاه تاکتیک‌هایی در مقابل هم اعمال کردند. در ادامه به شرح این تاکتیک‌ها می‌پردازیم.

توجیه بستن آب بر امام حسین (ع)چه بود؟

ابن زیاد با چه منطقی توانست بستن آب بروی امام حسین (ع) و یارانش را بنا بر جریانی تحریف شده توسط معاویه برای خود توجیه کند.

گزارش تاریخ از اتمام جنگ و غارت خیمه‌گاه امام حسین (ع)

پس از کشتن امام حسین علیه‌السلام و یاران ایشان، سپاه عمر سعد به غارت سلاح، مرکب و لباس ایشان پرداختند؛ آنان حتی از جامه و زیورآلات زنان هم نگذشتند. همچنین بعد از جمع آوری غنایم جنگی مشغول تقسیم سرهای شهدای کربلا شدند که بدین‌وسیله نزد ابن زیاد تقرب بجویند. نوشتار زیر صرفاً گزارشی از چگونگی غارت خیام، جمع آوری غنیمت و تقسیم سرهای شهدا بین قبایل مختلف است.

اولین نظر را ارسال کنید
 
فراموشی رمز عبور

ایمیل خود را وارد کنید

×
ارتباط با ما

پیام های خود را از این طریق برای ما ارسال نمایید.

×