پرونده یاوران امام حسین (ع) پرونده یاوران امام حسین (ع)

پرونده یاوران امام حسین (ع)

یاران امام حسین (ع) بسیار اندک و از گروه‌های مختلف بودند. وضعیت یاران امام حسین (ع) بسیار در حال تغییر بوده است هرچند عده ای ثابت قدم بودند و از ابتدا تا نهایت ایستادند و شهید شدند اما برخی از میانه راه باز گشتند و یا هنگامه جنگ بازگشتند، عده ای هم از سپاهیان عمر سعد به امام حسین (ع) پیوستند. اصحاب امام حسین (ع) سرگذشت ویژه ای داشتند آنها به دلیل انتخابی که کردند انسان هایی متفاوت بودند و هریک تجربه انسان سعادتمند برای امروز ما هستند. در این پرونده سعی کرده ایم به گوشه ای از زندگانی و منش آنها بپردازیم.
اصحاب امام حسین (ع)

پیر میدان‏ دار، حبیب بن مظاهر

چهره بارز «حبیب» همیشه در تاریخ مانند خورشیدی تابان، می‌‏درخشد؛ چرا که او از اصحاب پیامبر گرامی اسلام به حساب می‏‌آمد، و از آن حضرت حدیث‌های زیادی شنیده بود. از سوی دیگر، شرکت او در سن 75 سالگی، در نهضت نورانی کربلا و دفاع از حریمِ ولایت از صحنه‏ های پرشکوه و نورانی زندگی سرشار از معنویت او است.

پیوستن حر بن یزید ریاحی به امام حسین (ع)

وقتی حر بن یزید دید لشگر کوفه تصمیم گرفتند با حسین (ع) بجنگند و فریاد هل من ناصر ینصرنی حسین را شنید. به عمر بن سعد گفت تو با این مرد می جنگی؟ گفت آری بخدا، جنگی که در آن سرها بیفتد و دست‌ها بپراند، حر گفت آیا پیشنهاد او پسند شما نیست...

جناده یاور امام حسین

او با عمرو بن خالد صیداوی و جماعتی از شیعیان مخفیانه از کوفه خارج و به جانب مکه رهسپار شدند تا به کاروان حسینی بپیوندند.

شهادت جون بن ابی مالک

بوی من ناخوش، و نسب من پست، و رنگم سیاه است، چه شود لطف فرمائید و بهشت را بر من دریغ ندارید، تا بویم خوش و حسبم شریف و رنگ صورتم سفید گردد.نه بخدا قسم، از شما جدا نشوم تا این خون سیاه من با خونهای شما آمیخته گردد.

فضایل اصحاب امام حسین (ع)

نگاهی به ویژگی هاى اصحاب سیدالشهدا

اصحاب سید الشهدا (ع) از بهترین خلق خدا هستند و عمل آنان ملاک سنجشی برای اعمال ماست. برای شناخت بهتر آن‌ها لازم است بررسی کنیم که کدام خصوصیات ایشان بوده است که ایشان را از هم عصران خود متمایز ساخته است.

وفای به عهد و استواری اصحاب امام حسین (ع) در شب عاشورا

بدون شک اصحاب امام حسین (ع)، جز برترین اصحاب ائمه اطهار (ع) محسوب می‌شوند. آن افراد در این آزمایش بزرگ الهی سربلند شدند و وظیفه خود را به خوبی انجام دادند.

عزت نفس اصحاب در کربلا

هرکس زیر چتر خدا قرار گیرد، در مدار عزت جای می‌یابد و خدامداران، عزتمندان و سرفرازان‌اند. یاران امام حسین (ع) برای خدا کشته شدند...

وحدت و هم‌دلی اصحاب امام حسین (ع)

روح کلام، سخن و رجز همه ی اصحاب ، یکسان است. آخرین جملات آنان در لحظه وداع و شهادت نیز یگانه است.

تولی و تبری اصحاب امام حسین (ع)

کربلا پایگاه قلب‌هایی است که از محبت امام حسین (ع) لبریز و از بغض و کینه دشمن سرشارند. خاستگاه محبت و خشم آن‌ها نیز معرفت

سخنان اصحاب امام حسین (ع)

روشنگری و رسواگری یاران امام حسین (ع)

یاران بصیر نهضت عاشورا، نه‌تنها دشمن شناسند که هر فرصت و موقعیتی را برای معرفی بیداد و ستم دشمنان و حتی تحلیل انگیزه‌ها و ریشه‌های انحراف و سقوط آنان مطرح می‌کنند. در عاشورا، یاران اباعبدالله، خود را بر «دین علی» معرفی می‌کنند و در مقابل، برخی یاران عمر سعد خود را بر «دین عثمان» می‌دانند.این تقابل و رویارویی «دین علی و دین عثمان»...

گفتگوهای امام حسین (ع) با اصحاب در شب عاشورا

در حوادث تاریخ اسلام، حتی در غزوات پیامبر، نمونه‌های ایثار و پاک‌بازی فراوان است ،اما رزمندگان هیچ نبردی نه در اندازه شهدا کربلا، ایثار خالصانه دارند.

رابطه امام حسین (ع) با اصحاب و یاران خود

یکی از راه‌های پی بردن به رابطه بین خودمان با امام زمان (عج)، مطالعه رابطه بین ائمه اطهار (ع) با اصحابشان است.

سخنان اصحاب امام حسین (ع) با لشکر عمر سعد در صبح عاشورا

زهیر مجدداً شروع به نصیحت آنان کرد و گفت : یاری‌کردن او سزاوارتر از یاری‌کردن پسر سمیه است، اگر او را یارى نمی‌کنید لااقل با او نجنگید، بین او و یزید را آزاد بگذارید، مطمئن باشید یزید بدون کشتن حسین هم از شما راضى خواهد شد...

پرسش هایی درباره اصحاب امام حسین (ع)

یاران امام حسین علیه السلام چند نفر بودند؟

افراد مختلفی از شهر های مختلف به امام پیوستند؛ از این رو از تعداد و نحوه ی پیوستن آنان به امام گزارش دقیق وجود نداشته و تاریخ ضبط نکرده است. از سوی دیگر باید بررسی شود که مقصود از یاران امام چه کسانی هستند؟ اکنون نقل هایی که در مورد تعداد یاران امام حسین علیه السلام ذکر شده است را می آوریم...

«سلیمان بن عوف حضرمی» یار یا دشمن امام حسین (ع)؟

در میان یاران و دشمنان اسامی مختلفی بیان شده است. اختلافاتی بین گزارش‌های تاریخی موجود است. یکی از دلایل آن این است که در تا روز عاشورا و حتی میانه جنگ افرادی از سپاه عمر سعد به سپاه امام حسین و می پیوستند.

آیا امام حسین (ع) در شب عاشورا بیعت خود را از یارانشان برداشتند؟

در شب عاشورا، امام حسین (ع) رو به اصحاب کردند و به ایشان فرمودند که بیعت خود را از شما برداشتم، هرکس که می‌خواهد برود؛ سپس رو به یاران خاص خود ازجمله حضرت عباس (ع) نیز کرده و فرموده است شما هم اگر می‌خواهید بروید. در ادامه به بررسی صحت این گزارش تاریخی می پردازیم.

اولین نظر را ارسال کنید
 
فراموشی رمز عبور

ایمیل خود را وارد کنید

×
ارتباط با ما

پیام های خود را از این طریق برای ما ارسال نمایید.

×