به گزارش کرب و بلا، مراسم اختتامیه اولین همایش علمی «هیأت و آئین‌های مذهبی» عصر پنجشنبه 26 بهمن‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع زیادی از مداحان و پیشکسوتان عرصه ستایشگری در تالار «مهدوی کنی» دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

 

در بخشی از این همایش، «محمدرضا طاهری» مداح اهل‌بیت (ع) در سخنانی اظهار داشت: اولین همایش هیئت و روضه در عرش گرفته شد و مداح خداوند بود. اولین اکرام کننده‌های این مجالس هم توسط اهل‌بیت (ع) بود. در روایت داریم که حضرت زهرا فرمودند در قیامت تا قبل ورود تک‌تک گریه‌کنان فرزندم به بهشت، خودم وارد نمی‌شوم.

 

وی در ادامه بر ضرورت کارکرد علمی هیئت نیز تأکید کرد و افزود: برای ما در جلسه مهم بوده است که در منبر معارف به مستمع منتقل شود. مرحله‌به‌مرحله جلسه نظم دارد و اگر منبر غنی باشد، من هم وظیفه خود را در روضه بهتر ایفا می‌کنم.

 

این مداح اهل‌بیت (ع) ابراز امیدواری کرد نگارش مقاله در زمینه هیئت و مداحی اول کار باشد و این نگاه علمی به هیئت ادامه داشته باشد.

 

در ادامه این مراسم، با اهداء هدیه نفیس و لوح تقدیر از «یدالله بهتاش» پیر غلام اهل‌بیت (ع) به عنوان مؤلف برگزیده عرصه مداحی و هیئت تقدیر شد.

 

معرفی و تقدیر از آثار برگزیده همایش علمی هیئت و آئین‌های مذهبی بخش دیگری از این مراسم بود که مقاله «نخستین هیئت، سیر تاریخی هیئت تا قرن چهاردهم» به قلم «محمدرضا سنگری»، «بررسی تأثیرات ادبیات فارسی در مقتل نگاری در مقایسه با ادبیات عرب» نوشته «حجت‌الاسلام قهرمانی نژاد»، «بررسی علل تأثیرگذاری و جریان سازی کتاب روضهالشهدا» اثر «محمود مطهری نیا» و «سور و سوگ از آدم تا عزای سیدالشهدا (ع)» به قلم «معصومه شبستری» برخی از مقالات برگزیده این همایش بود.