کرب وبلا: تبیین ابعاد شخصیت حضرت حسین بن علی (ع)، سبک و سیره زندگانی و نیز روش امامت و نوع مواجهه آن حضرت با حکومت مستقر زمانه و نهضت تکرارناشدنی عاشورا ازجمله موضوعاتی است که پیوسته در طول تاریخ شیعه مورد بحث و سؤال بوده و پاسخ به این سؤالات بدون شک نیازمند بستری علمی و پژوهشی با بهره‌گیری از منابع متقن و معتبر است.

 

سال‌های پایانی دهه 90 با عملیاتی شدن پروژه کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های موسسه زیتون، نخستین گام در فراهم نمودن بستر علمی تبیین معارف حسینی و تحقق پژوهش‌های عاشورایی برداشته شد.

 

ایجاد کامل‌ترین مجموعه‌ی مکتوب، جامع‌ترین کتابخانه دیجیتال و غنی‌ترین مجموعه صوتی و تصویری در حوزه معارف حسینی و قرار دادن این پرتال تخصصی در دسترس عموم محققان، پژوهشگران و هر آن کسی که در چهارگوشه جهان دغدغه آموختن و دانستن در این حوزه دارد، هدف ارزشمندی بود که موتور محرکه مجریان این پرتال طی بیش از شش سال فعالیت مستمر شده و دستاورد این تلاش شبانه‌روزی اکنون جمع‌آوری مجموعه غنی مکتوب بالغ بر 14408 جلد کتاب به زبان فارسی و 582 جلد کتاب به زبان انگلیسی در بخش فیزیکی کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) است.

 

در کنار منابع مکتوب و نسخ چاپی کتابخانه، گردآوری و بارگذاری حدود 4000 نسخه فارسی و 500 نسخه به دیگر زبان‌ها در قالب بخش الکترونیکی نکته قابل توجهی است که بر غنای این کتابخانه تخصصی افزوده است.

 

7--8-1.jpg

 

اما موضوع دیگری که نباید به سادگی از کنار آن گذشت؛ بارگذاری تعداد 1178 عنوان مقاله به زبان فارسی، 691 عنوان مقاله به زبان انگلیسی و عربی، تعداد 136 عنوان پایان‌نامه فارسی و 64 پایان‌نامه با محوریت امام حسین (ع) به زبان عربی و انگلیسی و نیز وجود بیش از 700 عنوان منبع مطالعاتی دیداری و شنیداری به زبان فارسی و غیرفارسی است.

 

مجموع داده‌های محتوایی مکتوب و غیر مکتوب کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) مبین این حقیقت است که این کتابخانه در مقایسه با مراکز مشابه همچون کتابخانه «محرم» وابسته به حوزه علمیه اصفهان با دارا بودن ده ها عنوان کتاب در حوزه معارف حسینی، کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) کتابخانه دیجیتال نور با 374 جلد کتاب، بخش تخصصی امام حسین شناسی کتابخانه حسینیه اعظم زنجان با 5000 جلد کتاب، کتابخانه امام حسین (ع) وابسته به مرکز مطالعات راهبردی «خیمه» با حدود 4000 عنوان کتاب، حتی آن سوتر از مرزهای ملی و کتابخانه تخصصی آستان قدس حسینی با بیش از ده هزار منبع مکتوب و مجموعه‌هایی از این دست، توانسته است به عنوان یک گنجینه غنی علمی و پژوهشی معتبر، مستند و قابل اعتنا مطرح شود.

 

این کتابخانه تخصصی در طول سال‌های فعالیت خود همواره با امکانات متعددی ازجمله عضویت رایگان کتابخانه و بهره‌مندی از منابع مکتوب و نیز دسترسی آسان کاربران به منابع دیجیتال کتابخانه، فرصت مطالعاتی و پژوهشی مغتنمی را برای عموم محققان، دانشگاهیان و پژوهشگران حوزه معارف حسینی فراهم نموده است؛ اما چند ماهی است به‌واسطه تغییر مکان فعالیت موسسه زیتون، ذرهای کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) به حالت نیمه‌باز درآمده و اکنون در جستجوی یافتن مکانی متناسب با حجم کتب موجود جهت از سرگیری دوباره فعالیت خود است.

 

7-8-2.jpg

 

هرچند قابلیت‌های بهره‌مندی از منابع علمی کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) منحصر به منابع فیزیکی و محصور در چاردیواری‌های کتابخانه نیست اما یقیناً گنجاندن تمامی منابع مکتوب در فضایی متناسب علاوه بر میسر نمودن امکان مراجعه و هم‌نشینی اهالی کتاب و کتابخوانی، می‌تواند به ایجاد قابل‌رؤیت گستره مقبولی از کتب حوزه سیره و معارف حسین بن علی (ع) اعم از زندگی‌نامه، مقاتل، کتب روایی و حدیثی، اشعار و دانشنامه و ... و به تبع آن رشد و نمای بیش ‌از پیش تخصصی‌ترین کتابخانه حوزه معارف حسینی منجر شود.

 

دست‌اندرکاران موسسه زیتون در کنار تلاش بی‌وقفه خود جهت یافتن فضای مناسب جهت دایر نمودن کتابخانه دست عموم علاقه‌مندانی که می‌توانند سهمی اندک در معرفی فضای فیزیکی متناسب با حجم کتب و منابع موجود داشته باشند را به گرمی می‌فشارد و از طریق صفحه اختصاصی موسسه زیتون در شبکه اجتماعی اینستاگرام به نشانی zeitoon.org@ پذیرای پیشنهاد‌های ارسالی مخاطبان خود خواهد بود.