به گزارش کرب و بلا، رایزنی فرهنگی ایران در تایلند با همکاری موسسه فاطمه الزهرا (س) شهر «سونکلا»، نخستین سمینار علمی «امام حسین (ع)» را با دعوت از صاحب‌نظران دانشگاهی و اندیشمندان مسلمان و بودایی در جنوب تایلند برگزار کرد.

 

این سمینار به دنبال شناسایی و ثبت ملی دیوارنگاره تاریخی آیین سوگواری امام حسین (ع) در معبد بودایی «پاتاماوات» شهر سونکلا در جنوب تایلند برگزار شد.

 

دیوارنگاره تاریخی معبد شهر سونکلا که قدمت آن به 400 سال پیش برمی‌گردد، نگارگری آئین سوگواری سیدالشهدا (ع) با جزئیات آن است که بر تالار عبادتگاه اصلی این معبد نقش بسته و بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

سمینار علمی امام حسین (ع) با سخنرانی خانم «سوریاپان»، معاون استاندار سونکلا اغاز شد. وی در سخنان خود نقش بستن آیین سوگواری امام حسین (ع) بر دیوارنگاره تالار عبادتگاه اصلی یک معبد بودایی در جنوب تایلند را موضوع شگفت‌آور دانست که نشانگر عمق روابط فرهنگی دو کشور ایران و تایلند و همزیستی مسلمانان و بوداییان دانست.

 

معاون استاندار سونکلا وجود این دیوارنگاره عزاداری حسینی را فرصتی برای تقویت بیشتر روابط ایران و تایلند برشمرد.

 

در ادامه پیام «سید رضا نوبختی»، سفیر ایران در تایلند توسط «شیخ حسین بن سالم» از علمای حاضر در نشست قرائت شد. در این پیام بر جایگاه همکاری و نقش سازنده ایرانیان در تحولات تاریخی این کشور طی 400 سال گذشته بر اساس آموزه‌های اسلام و مکتب امام حسین (ع) تأکید شده است.

 

در بخش دیگری از این سمینار رایزن فرهنگی ایران در تایلند نیز به جایگاه مهم نقش و یاد سیدالشهدا (ع) اشاره و مراسم سالانه عزاداری حسینی ایرانیان و شیعیان را از سنت‌های ماندگار و ارزشمند مردم تایلند برشمرد که در نقش دیوارنگاره این معبد تاریخی جلوه گری می‌کند.

 

به گفته «مهدی حسنخانی»، شناخت و تقویت جهان‌بینی بنا شده بر پایه دین و معنویت موجب زنده نگاه‌داشتن نهضت عاشوراست که با حمایت پادشاهان و علمای غیرمسلمان همراه شده است.

 

رابزن فرهنگی کشورمان در تایلند با اشاره به اینکه امام حسین (ع) برای زنده نگاه‌داشتن دین و انسانیت و برپا داشتن سنت رسول خدا قیام کرد و در این راه از جان خود و فرزندانش نیز گذشت، تأکید کرد: مقاومت در برابر ظلم و مجاهدت در راه انسانیت؛ نقطه مشترک علما و دین‌داران در جهان است که مورد احترام و علاقه آزاد اندیشان و بزرگان سایر ادیان نیز است.

 

نگاهی به تاریخچه معبد و دیوارنگاره‌ای به یاد امام حسین (ع)، نهضت امام حسین (ع) و ایجاد تمدن نوین جهانی، نهضت امام حسین (ع) گوهر مشترک مسلمانان و بوداییان، بررسی سبک و مفاهیم دیوارنگاره امام حسین (ع) و تاریخ مسلمانان پارسی در جنوب تایلند از جمله موضوعاتی بود که در این سمینار مطرح و بررسی شد.

 

گفتنی است نگارگری که در تالار عبادتگاه اصلی این معبد تاریخی در شهر سونکلا نقش بسته، مربوط به آیین سوگواری شیعیان در روز عاشورا است که با ذکر جزییات به تصویر کشیده شده است.