به گزارش کرب و بلا، جلسه ستاد ویژه اربعین حسینی استان خوزستان به ریاست استاندار خوزستان و با حضور «محمدتقی باقری»، دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور، «حجت‌الاسلام موسوی فرد»، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و استان‌های معین در محل ستاد بحران استانداری خوزستان برگزار شد.

 

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان که به عنوان رئیس کمیته زیرساخت ستاد اربعین استان در این نشست حضور داشت، با ارائه گزارشی از نیازها و مشکلات احتمالی اربعین 1401 در مرزهای چذابه و شلمچه، عدم تأمین بودجه لازم جهت تجهیز این دو پایانه را بیان و اظهار داشت: اربعین امسال 240 میلیارد ریال اعتبار برای نیازهای 2 پایانه مسافری شلمچه و چذابه اختصاص یافت، ولی تنها 100 میلیارد آن تخصیص و ابلاغ شد. این در حالی است که اگر همه اعتبار در نظر گرفته‌شده هم تخصیص و ابلاغ می‌شد، باز هم کفایت لازم برای تکمیل زیرساخت‌ها در پایانه‌ چذابه و شلمچه را نمی‌کرد.

 

«فریدون خانچی» با اشاره به اینکه اربعین سال 1401 در فصل گرم سال خواهد بود، تأکید کرد: زیرساخت‌ها باید تناسبی با وضعیت آب و هوایی و نیازها داشته باشد و از هم اکنون باید به فکر چاره و تجهیز امکانات و تکمیل زیرساخت‌ها بود.

 

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و امام‌جمعه اهواز نیز در این نشست به برخی از نارسایی‌ها در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه و قرار نگرفتن موکب‌ها در مسیر تردد زائران در مرز چذابه اشاره کرد و خواستار تدابیری برای برطرف شدن این مشکل شد.

 

حجت‌الاسلام موسوی فرد از آمادگی اخیر متولیان موکب‌ها برای تأمین امکانات سرمایشی در مرز چذابه خبر داد و افزود: موکب داران تجارب سال‌های گذشته را برای پذیرایی و میزبانی از زائران دارند، ولی با این‌حال با توجه به گرمای شدید منطقه هنوز نگرانی در این خصوص وجود دارد.

 

وی همچنین ضمن انتقاد از برخورد نامناسب برخی دست‌اندرکاران با زائران اربعین، خواستار به کارگیری نیروهای باانگیزه، جهادی و انقلابی در مجموعه پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه شد.

 

در بخش دیگری از این نشست «ولی اله حیاتی» معاون انتظامی امنیتی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مسیرهای دسترسی و تردد زائران منتهی به پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه تغییری نخواهد کرد گفت: بهسازی جاده‌های دسترسی به ویژه بستان به چذابه توسط راه و شهرسازی خوزستان انجام خواهد شد.

 

در پایان این جلسه استاندار خوزستان با بیان اینکه زائران اربعین باید با سهولت و تکریم به شهرهای مقدس عراق بروند و باعزت برگردند افزود: در همه مراحل حرکت کاروان‌های اربعین، وظایفی تعریف شده که باید در زمان و مکان خاص عملیاتی شوند و در این ارتباط هیچ قصوری پذیرفته نیست.

 

خلیلیان بر لزوم اجرایی شدن همه تصمیم‌های ستاد اربعین و نیز ارتقای امنیت، نظم و انضباط، هماهنگی مرزبانی و نیروی انتظامی، خدمت‌رسانی شبانه‌روزی موکب‌ها و استفاده از ظرفیت اردوگاهی راهیان نور برای اسکان زائران تأکید کرد.