به گزارش کرب و بلا، طی روزهای اخیر از سوی کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق ابلاغیه‌ای مبنی بر شرایط پذیرش زائران خارجی از جمله زائران ایرانی صادر شد که در پی صدور این ابلاعیه و موافقت کشور میزبان با پذیرش زائران خارجی، ستاد ملی کرونا نیز با سفر زائران به عتبات عالیات به صورت هوایی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موافقت کرد.

 

معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به مفاد این ابلاغیه می‌گوید: با توجه به شرایط موجود، زائران کمتر از 60 سال که بیماری زمینه‌ای ندارند، با داشتن جوابیه آزمایش منفی pCR می‌توانند به صورت هوایی به عتبات اعزام شوند. اعزام نشدن از شهر‌های قرمز و نارنجی نیز از دیگر شروط سفر به عتبات است.

 

به گفته «صحبت اله رحمانی» سازمان حج و زیارت از مدت‌ها پیش آمادگی اعزام زائران به عتبات را داشت و اکنون با توجه به موافقت ستاد کرونا در حال برنامه‌ریزی بهتر به منظور رفاه زائران هستیم.

 

البته با وجود اعلام موافقت با سفر به عتبات عالیات، صدور روادید یکی از مشکلات در زمینه نامشخص بودن زمان اعزام زائران به عتبات است که رحمانی در این خصوص می‌گوید: طرف عراقی هنوز درباره نحوه صدور روادید اطلاع‌رسانی نکرده است و اکنون باید منتظر نحوه صدور روادید باشیم تا بتوانیم زائران را به عتبات اعزام کنیم.

 

زنده شدن امیدها برای سفر اربعین

حسرت سفر به عتبات عالیات بویژه کربلای معلی بیش از یکسال و اندی است بر دل زائران و دوستداران اهل‌بیت (ع) مانده است و با شنیده شدن خبرها از موافقت با این سفر در قالب سفر هوایی و کاروان‌های محدود، حالا انتظار می‌رود با همکاری سازمان‌های ذیربط این آرزوی زائران محقق شود و با این اقدام  امیدها برای از سرگیری سفر اربعین حسینی زنده گردد.

 

اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات از اسفندماه سال 98 به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا متوقف شد و مشتاقان زیارت بیش از 16 ماه در ارزوی امکان دوباره این سفر معنوی مانده‌اند.