به گزارش کرب و بلا، با افزایش تقاضا برای ورود زائران و گردشگران کشورهای اسلامی به کشور عراق، کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق، شروط و مراحل قانونی و مجاز برای ورود گروه‌های گردشگری به این کشور را اعلام کرد.

 

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده؛ جهت اخذ ویزای ورود هنگام مراجعه به پایانه مرزی و یا فرودگاه، ارائه گواهی بیمه درمانی توسط مسافر برای اثبات سلامت کامل مسافر و نیز انجام آزمایشات لازم از جمله آزمایش PCR و قرنطینه مسافر در صورت نیاز الزامی است.

 

اجرای اقدامات سخت‌گیرانه‌ی بهداشتی در اماکن زیارتی و اقامت‌گاهی، محدودسازی مدت زیارت به هفت روز پس از تاریخ ورود، تعیین تعداد زائران و یا توقف ورود آنها توسط سازمان گردشگری عراق و وزارت بهداشت این کشور بر اساس وضعیت همه‌گیری کرونا در کشورهای مقصد از دیگر شروط سفر به کشور عراق اعلام شده است.

 

همچنین دولت عراق در خصوص اعطای ویزا شرایطی را مقرر کرده است که بر این اساس، اعطای ویزا به مسافرانی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس به عراق وارد می‌شوند بلامانع است. اما ورود مسافران از کشورهای غیر حاشیه خلیج فارس به صورت گروهی با تعداد پنج نفر تنها در صورت ارائه اظهارنامه و ضمانت یکی از شرکت‌های گردشگری عراقی مورد تایید سازمان گردشگری این کشور، امکانپذیر است.

 

بر اساس اعلام دولت عراق، اعطای ویزای ورود انفرادی در صورتی مجاز است که مسافران اقدام به رزرو اتاق در یکی از هتل‌های درجه‌ یک یا ممتاز عراق نموده و هتل یا شرکت گردشگری که مسافر از طریق آن به عراق سفر کرده‌ است، مسئولیت کلیه امور از جمله صدور ویزا، ارائه‌ی مراقبت‌های ویژه و خروج مسافران درصورت اتمام زمان ویزایشان را بر عهده بگیرد.

 

همچنین صدور ویزا برای گروه‌های گردشگری در دو فرودگاه بین‌المللی بغداد و نجف برای مسافرانی امکان‌پذیر است که با یکی از پروازهای شرکت‌های هواپیمایی عراقی به این کشور سفر می کنند.

 

این دستورالعمل‌ها به ظاهر با هدف ساماندهی گردشگری دینی کشور عراق در شرایط شیوع بیماری کرونا اتخاذ و ابلاغ شده است اما در عمل تمامی عملیات زیارت عتبات را در سیطره دولت و شرکت‌های گردشگری و زیارتی عراقی قرار می‌دهد. در حالی که سفر زائران عراقی به شهرهای زیارتی و دیگر اماکن گردشگری ایران بدون محدودیت و روزانه از طریق مرزهای هوایی و زمینی و تنها با ارائه یک برگه آزمایش صورت می‌گیرد.

 

برنامه ریزی زمان حضور زائران توسط شرکت‌های گردشگری کشور میزبان، پرداخت هزینه انجام آزمایش و قرنطینه توسط زائر، اتخاذ تصمیمات سخت‌گیرانه برای زائران ایرانی در مقایسه با سهولت ورود مسافران کشورهای عربی حاشیه خلیح فارس و ... نکاتی است که باید مورد توجه مسئولان و نهادهای مرتبط از جمله سازمان حج و زیارت قرار گیرد و اراده جدی جهت مذاکره با دولت عراق و تسهیل شرایط سفر زائران ایرانی عتبات عالیات به عنوان مطالبه عمومی در دستور کار قرار گیرد.