به گزارش کرب و بلا، طرح توسعه حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و همچنین فضای بین‌الحرمین در سه صحن اصلی شامل صحن امام حسین (ع)، صحن حضرت زینب (س) و صحن امام زمان (عج) طراحی شده است که طرح توسعه حرم سیدالشهدا (ع) به مساحت 38 هکتار در چهار مرحله اجرا خواهد شد و فاز نخست این طرح در قالب صحن حضرت زینب (س) به همت ستاد بازسازی عتبات در حال احداث است.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات در کربلای معل در تشریح طرح توسعه حرم مطهر حسینی اظهار داشت: در گام نخست برای توسعه حرم امام حسین (ع) بخشی از صحن‏‌های حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) ساخته می‌شود که مرحله نخست اجرای این طرح، مزین به نام صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) نام‌گذاری شده است.

 

به گفته «محمدرضا بنی اسدی راد» این صحن با مساحتی بالغ بر پنج هکتار در محدوده بین خیابان باب قبله، خیابان شهدا و خیابان جمهوری واقع شده که شامل فضاهای زیارتی و غیر زیارتی است. فضاهای زیارتی صحن حضرت زینب (س) شامل شبستان‏‌های رو سطحی و زیرسطحی به همراه مجموعه‌های خدماتی است که حدود 45 هزار متر مربع را شامل می‏‌شود.

 

وی درباره فضای غیر زیارتی در صحن حضرت زینب (س)، افزود: فضاهای غیر زیارتی با مساحتی حدود 118 هزار مترمربع شامل ساختمان اداری، ساختمان مضیف، موزه و کتابخانه، موتورخانه مرکزی و تونل است که با بهره‌برداری از این مجموعه، زیربنای فضاهای حرم مطهر سیدالشهدا (ع) حدود 14 برابر افزایش می‌یابد.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات کربلای معلی با بیان اینکه طرح توسعه حرم امام حسین (ع) در قالب احداث صحن حضرت زینب (س) در کنار افزایش فضای زیارتی، ارتقای خدمات رفاهی برای زائران را نیز مدنظر قرار داده است، خاطر نشان کرد: این افزایش سطح خدمات به جز شبستان‏‌ها، شامل افزایش امکانات رفاهی زائران همچون احداث 850 چشمه سرویس بهداشتی و 120 چشمه دوش می‌شود.

 

بنی اسدی راد با اشاره به جایگاه ویژه حرم امام حسین (ع) در بین مسلمانان و حتی سایر ادیان تأکید کرد: با توجه به اهمیت حرم حسینی، معماری این حرم مطهر نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و باید هم مکان مناسبی برای خدمت‌رسانی به زوار امام حسین (ع) در سطح مطلوب باشد و هم یاد و خاطره رشادت‌ها و فداکاری‌های امام حسین (ع) و اهل‌بیت ایشان و یاران فداکارشان را به نوعی تداعی کند.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در م عراق  راد با بیان اینکه احداث صحن حضرت زینب (س) تاکنون حدود پنج میلیون 922 هزار نفر ساعت کارکرد داشته است، گفت: صحن حضرت زینب (س) در صورت برداشته شدن محدودیت‌های بهداشتی اخیر، سال 1403 به اتمام خواهد رسید.