کرب و بلا: کتاب «انساب الاشراف» تألیف «احمد بن یحیی بلاذرى» کاتب، ادیب، راوی و از برجسته‌ترین مورخان و نسب شناسان سده سوم هجرى است که به نسب‌شناسى و شرح حال افراد زیادى از شخصیت‌هاى جاهلیت و صدر اسلام پرداخته است.

 

این کتاب که می‌توان آن را بزرگ‌ترین اثر تاریخی برجای مانده از سدۀ سوم هجریِ قمری دانست، به رغم نامش تنها یک نسب‌نامه نیست، بلکه نسب‌شناسی در برابر اطلاعات گرانبهای تاریخی و جنبۀ تاریخ‌نگاری آن، حجم اندکی را شامل می‌شود. در واقع انساب الاشراف، یک دورۀ تاریخ سدۀ اول هجری بر مبنای «انساب» عرب است و می‌توان گفت چنین شیوه‌ای در تاریخ‌نگاری مسلمانان سدۀ سوم به‌گونه‌ای که بلاذری در این اثر در پیش گرفت، تکرار نشد.

 

مجلد سوم از این کتاب 13 جلدی اختصاص به زندگانی امام حسین (ع) دارد و حالا این اثر تاریخی تحت عنوان «حکایت آن مظلوم» توسط «رحمت‌اله زینلی حسین‌آبادی» به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است.

 

این کتاب که با نثری ساده و روان نوشته شده، با هدف امکان دسترسی مستقیم و آسان خواننده به منابع اصیل تاریخ اسلام ترجمه شده است.

کتاب 150 صفحه ای حکایت آن مظلوم در سال 95 توسط انتشارات «حدیث راه عشق» چاپ و روانه بازار کتاب شد. این کتاب به دلیل استقبال مخاطبان به چاپ‌های بعدی نیز رسید.