به گزارش کرب و بلا؛ در میان آثار هنری و به ویژه تصویری و سینمایی، کمتر به واقعه کربلا از جنبه‌های مستند و روایی استفاده شده است و بیشتر شاهد تولید و پخش آثاری در این حوزه به شکل داستانی و قصه‌گو بوده‌ایم.

 

«کربلا؛ جغرافیای یک تاریخ» از معدود آثار مستند در حوزه عاشورا و روایت قیام امام حسین (ع) است که از منظری نو و متفاوت و البته گاه با بازسازی صحنه‌های تاریخی به شکل نمادین و روایی، سعی در فرهنگسازی برمبنای این حرکت عظیم حسینی دارد.

 

این فیلم مستند، محصول سال 93 به کارگردانی داریوش یاری است؛ روایتی متفاوت و غیرکلیشه‌ای از واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) که با صدای آشنای شهاب حسینی به عنوان راوی، تأثیر قیام امام حسین (ع) را بر فرهنگ و سبک زندگی شیعیان از گذشته تا امروز نشان می‌دهد و باید گفت که موجز بودن و روایت تاریخ به شکل تلفیقی، داستانی  و مستند و پیوند رویدادهای تاریخی با زمان حال در آن  از برترین ویژگی‌هایی است که بیننده را به دنبال کردن ماجرا ترغیب می‌کند.

 

این فیلم را می‌توان به 2 بخش تقسیم کرد؛ بخش نخست که مروری مستندگونه بر حرکت حماسی امام حسین (ع) از ابتدا تا پس از شهادت است و در بخش دوم نیز بیننده با چگونگی عزاداری در فرهنگ‌های مختلف جهان در ماه محرم آشنا می‌شود و در حقیقت، در تلاش است تا گلچینی از تعزیه، نقالی و پویانمایی پیش روی مخاطب قرار داده که در آن از تکنیک‌های مختلف بصری نیز استفاده شده است.

 

تصویربرداری این مستند در شهر‌های تهران، کربلا، کرمان و یزد صورت گرفته که دربردارنده آیین های عزاداری در آنهاست اما بعد مهم‌ترین تصاویر آن مربوط به دروازه ورود زائران پیاده اربعین یعنی کرمانشاه می شود  به گونه ای که حرکت زائران پیاده اربعین به مثابه حرکت کاروان اسرای کربلا پس از واقعه و در زمان مراجهت ایشان در اربعین به دشت کربلا، تصویر شده است.