به گزارش کرب و بلا، ایرج مسجدی؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در رابطه با راهپیمایی اربعین گفت: امسال به دور از انتظار و با وجود اینکه در موضوع اربعین تلاش‌هایی به عمل آمد تا در خدمت زوار امام حسین (ع) باشیم اما تاکنون به دلایل شرایط کرونا و اوضاع بهداشتی هیچ‌گونه تصمیمی از سوی دولت عراق برای اجازه ورود زوار ایرانی و خارجی اتخاذ نشده است و موضع آن‌ها برای ما کاملاً روشن است و آن‌ها امسال نمی‌خواهند در اربعین زائر خارجی بپذیرند.

 

وی افزود: این مسئله در مورد خود عراق متفاوت است اولاً اینکه موضوع اربعین یک جریان مردمی است و دولت نمی‌خواهد مانع شود بنابراین مانند روزهای تاسوعا و عاشورا همین جریانی که به راه افتاد و مردم به سمت کربلا آمدند، راهپیمایی اربعین و موکب‌ها و غیره نیز برگزار خواهد شد.

 

سفیر ایران در عراق تصریح کرد: اکنون حتی ویزاهای عادی برای کارکنان شرکت‌هایی که در اینجا پروژه دارند و برای کسانی که در عراق مأموریت دارند به سختی و به صورت بسیار محدود در حال انجام است و ما تا اربعین چند روز بیشتر فرصت نداریم با این وجود امسال با وجود همه جلسات و پیگیری‌های جدی، موضع عراق کاملاً مشخص است و هیچ زوار خارجی را نمی‌پذیرند.

 

مسجدی ادامه داد: نکته دوم فضای مجازی که واقعاً یک فضای پُرالتهاب و لجام‌گسیخته‌ای است و مسائلی در آن مطرح می‌شود که هیچ‌گونه سندیت و رسمیت و اعتبار ندارد و به طور مثال اینکه ارتباطات بین ایران و عراق به صورت بسیار گسترده در میان مردم دو کشور وجود دارد اما گویا به کذب عنوان می‌شود که این ارتباطات رو به کدورت گذاشته است و عراق عمداً به صدور ویزا برای زوار ایرانی اقدام نمی‌کند.

 

وی گفت: همانطور که گفتم مسئله اربعین  در ارتباط با زائران عراقی نیز از دست دولت خارج است و این یک حرکت مردمی است اما در ارتباط با زائر ایرانی باید بگویم که ما  تابع یک چارچوب و قواعدی هستیم، زائر ما تابع یک فرهنگ و یک مدیریت است، زائر ما که یک زائر داخل عراق نیست، او می‌خواهد از سرزمین خودش به اینجا بیاید و باید قانونمند باشد و این مسئله ضوابط و قوانینی دارد و هماهنگی‌هایی باید انجام شود.

 

سفیر ایران در عراق ادامه داد: ما زائری داریم که در سال‌های گذشته که تردد عادی داشته اما اکنون به شکل غیرمجاز آمده است  و در زندان است و برای او محکومیت‌های شدیدی نیز اعمال خواهد شد. بنابراین چه کسی جوابگوی این مسائل خواهد بود، مگر می‌شود هنجارشکنی و قانون‌شکنی کرد؟ زوار ایران زواری هستند که اگر قرار باشد در هرجای دنیا حضور داشته باشند با چارچوب و مقررات و احترام به همه این‌ها، تصمیم خود را می‌گیرند و اینگونه نیست که در کشور هر کسی به خودش اجازه دهد که مثلاً چون من محب امام حسین (ع) هستم و یا عاشق اربعین هستم و با این بحث‌ها بخواهد دست به اقدامی خودسرانه بزند.

 

مسجدی تأکید کرد: چیزی که در دستور کار ما قرار می‌گیرد تصمیم کشور است و با هماهنگی با طرف عراقی است، یک زائر ایرانی و محب امام حسین (ع) هیچ وقت به خودش اجاره نمی‌دهد که خارج از این چارچوب‌ها و مقررات کاری را انجام دهد لذا خواهش من این است که دستگاه‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی، مداحان عزیز، خطبای بزرگوار، ائمه جمعه و جماعات و همه کسانی که با مردم ارتباط مباشر و مستقیمی دارند به مردم شریف ایران به محبان اهل بیت (ع) به عاشقان امام حسین (ع) بگویند که کاملاً در چارچوب تصمیمات جمهوری اسلامی حرف بزنند و عمل بکنند و حرکت کنند.

 

وی با ابزار نگرانی، اظهار داشت: از طرف دیگر اگر یک فاجعه و یک بحران انسانی در بحث گسترش این بیماری اتفاق بیفتد و میلیون‌ها انسان گرفتار شدند و هزاران نفر تلفات به دنبال خواهد داشت آن وقت چه کسی جوابگو خواهد بود؟ لذا تمام صاحبان مواکب عزیز در جمهوری اسلامی، تمام مسئولان محترم، تمام مردم شریف و همه محبان و زوار عزیز باید دقت کنند و تحت تأثیر حرف‌های غیرمسئولانه قرار نگیرند و آن وظیفه شرعی و اخلاقی و عقلایی خودشان را آن‌طوری که از طرف مسئولان ذی‌ربط گفته می‌شود عمل کنند، بیشتر از هرکس دیگری ما علاقه‌مند هستیم که راه زیارت باز شود، سال گذشته 3 و نیم میلیون ایرانی با عشق و علاقه و هماهنگی‌هایی که شد وارد عراق شدند زیارت کردند و با امنیت به کشور خود بازگشتند و ما کمترین مشکلات را داشتیم بنابراین اگر قرار است زیارت باشد همین اتفاق خواهد بود و لذا خواهش من از همگان این است که کاملاً مراقبت بکنند و نگذارند فتنه و یا مسائلی به وجود بیاید که بعداً باعث مشکلاتی برای روابط دو کشور و یا در مرزهای ما بشود.