به گزارش کرب و بلا، نشست کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی با هدف بررسی راهکارهای برگزاری اربعین سال 99 روز سه‌شنبه به میزبانی سازمان حج و زیارت برگزار شد.

 

دراین جلسه که حجت الاسلام والمسلمین نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس و اعضای کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و احمد محمدی فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی حضور داشتند، راهبردها و رویکردهای اربعین 99 بررسی و شرکت کنندگان درباره وضعیت پیش رو و برنامه‌های آینده با توجه به شیوع ویروس کرونا درجهان به تبادل نظر پرداختند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب در این نشست  طی سخنانی به بیان آثار شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده است پرداخت و از اربعین به عنوان یک فرصت طلایی نام برد که عشق به امام حسین(ع) و اهل بیت در اختیار پیروان مکتب حسینی قرار داده است.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: از این فرصت باید به‌طور کامل بهره برد ودر برنامه‌ریزی‌ها شعور، درک و شور حسینی محور قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه هرسال باید برای مراسم اربعین یک الگو و برنامه جهت فهم عمومی و استفاده افراد طراحی و ارائه شود، اظهار داشت: اربعین آینده نخستین اربعینی است که بدون حضور سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی برگزار خواهد شد، لذا باید  برنامه و تدبیر مناسبی برای آن اندیشیده و طراحی شود. 

 

وی با اشاره به این سخن امام حسین(ع) که می‌فرماید: «فراگیری دانش، معرفت را بارور می‌کند»، افزود: علم و پژوهش باید به‌عنوان یکی از رویکردهای اصلی برنامه های اربعین در اولویت قرار گیرد.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه از کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین خواست به معرفی برخی یاران امام حسین(ع) که تاثیرگذار و از خصلت‌های اخلاقی والایی برخوردار بودند ولی در تاریخ به آنها کمتر اشاره شده است، بپردازند و این شخصیت‌ها را برجسته نمایند.

 

وی با اشاره به وضعیت بیماری کرونا درعراق و از جمله شهرهای کربلا و نجف، اظهار داشت: برای برگزاری مراسم اربعین باید با حضور کارشناسان و مسئولان، همه جوانب بررسی و برنامه‌ریزی صحیح انجام شود تا در زمان خود تصمیم نهایی اتخاذ گردد.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت از کمیته آموزشی و فرهنگی اربعین و دیگر کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین خواست با یکدیگر تعامل داشته و موکب‌ها نیز برای چگونگی فعالیت با توجه به شرایط پیش رو آمادگی لازم را داشته باشند.

 

گفتنی است این نشست با حضور نمایندگان بیش از بیست دستگاه و نهاد مذهبی، فرهنگی، اطلاع رسانی، دانشگاهی، دولتی و مردم نهاد که عضو کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی هستند، برگزار شد.