پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، سازمان حج و زیارت به منظور جلوگیری از سوءاستفاده برخی از افراد سودجو که اقدام به راه‌اندازی کاروان‌های غیر مجاز عتبات کرده‌اند و به بهانه قیمت کمتر عتبات مردم را جذب می‌کنند، طرح‌هایی را با هدف کاهش هزینه سفر به عتبات اجرایی کرده است.

طرح‌های سفر ارزان‌قیمت به عتبات از سال گذشته آغاز شده که امسال نیز از اواخر فروردین و اردیبهشت‌ ماه این سفرها مجدد کلید خورد و افرادی که تمکن مالی کمتری دارند، با ثبت‌نام در این طرح‌ها با قیمت کمتر و حتی با استفاده از تسهیلات ویژه بانکی به عتبات مشرف شدند.

بر همین اساس طرح «موکب» از نیمه دوم خرداد ماه با هزینه سفر هر یک از زائران از 800 تا 900 هزار تومان اجرایی شد و با توجه به استقبال مردم از این طرح روزانه بیش از 500 نفر به عتبات اعزام شدند.

مرتضی آقایی مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به استمرار سفرهای ارزان‌قیمت به عتبات، اظهار داشت: دور جدید سفرهای ارزان‌قیمت به عتبات از 16 تیر ماه آغاز می‌شود و تا 23 مرداد ماه ادامه دارد.

وی به ادامه تسهیلات بانکی برای سفر به عتبات اشاره کرد و افزود: برای افراد نیازمندی که تقاضای وام دارند، 500 هزار تومان وام با کارمزد 2 درصد پیش‌بینی شده است که بیش از 50 درصد هزینه سفر آن‌ها را شامل می‌شود.

آقایی با بیان اینکه سفرهای معمولی به عتبات نیز با هزینه پایین‌تری نسبت به گذشته برپا می‌شود، خاطر نشان کرد: هزینه سفر به عتبات به صورت هوایی و زمینی مشخص شده است، به طوری که هزینه سفر به صورت هوایی از یک میلیون و 730 هزار تومان آغاز می‌شود و بالاترین قیمت برای سفر به عتبات از تهران نیز یک میلیون و 784 هزار تومان است. همچنین هزینه این سفر به صورت زمینی از 877 هزار تومان تا یک میلیون و 244 هزار تومان متغیر است.

 در بسته‌های سفر به عتبات به مدت یک هفته، زائران سه شب در کربلا، سه شب در نجف و یک شب در کاظمین اقامت دارند؛ همچنین زیارت سامرا نیز برای کاروان‌ها پیش‌بینی شده است. علاوه بر این، در سفرهای سازمان حج و زیارت به عتبات زمان‌بندی اعزام‌ها مشخص است در حالی که کاروان‌های غیر مجاز به زمان تعیین شده برای اعزام زائران تعهدی ندارند.