به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین به احصای مجموع اقداماتی که در حوزه فرهنگی آموزشی اربعین باید صورت گیرد اشاره کرد و گفت: با ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان کمیته مشارکت‌های مردمی همکاری مشترکی صورت گرفت و پیوست فرهنگی برای موکب‌ها تهیه شد. اجرای این پیوست قرار بود از سال 96 آغاز و طی سه سال همه موکب‌های مردمی دارای پیوست فرهنگی شوند، اما استقبال از آن در سال 96 بیش از انتظار ما بود و بسیاری از موکب‌ها این طرح را اجرا کردند.

 

تمام اقدامات اجرایی اربعین در حوزه فرهنگی به مردم واگذار می‌شود

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: مقرر شده اجرای تمام اقدامات فرهنگی به موکب‌ها و هیئت‌های مذهبی واگذار و کاملا مردمی عملیاتی شوند و کمیته فرهنگی از تصدی‌گری و اجرا خارج شده، بیشتر سیاست‌گذاری و راهبری کار را داشته باشد.

وی با تأکید بر این‌که مردم کارها را به نحو شایسته‌تری انجام می‌دهند، گفت: اقداماتی مثل اعزام مبلغ و قاری و برگزاری مراسم و حتی تبلیغات محیطی را مردم می‌توانند انجام دهند. در سال 95 هم حدود دو هزار مبلغ از سوی کمیته فرهنگی اعزام شد اما در سال 96 که کار را به مردم واگذار کردیم، کمیته فرهنگی فقط 500 مبلغ به صورت متمرکز اعزام کرد و بقیه که بیش از 2000 مبلغ بودند، خود مردم به همراه هیئت‌ها و موکب‌ها به اربعین بردند. لذا بخش‌هایی که خود مردم می‌توانند انجام دهند به مردم واگذار می‌شود؛ چرا که قطعا مردم می‌توانند این کارها را بهتر انجام دهند.

 

8882.jpg

 

همه کارگزاران اربعین باید آموزش ببینند

وی این مسأله را نیز خاطرنشان کرد که روحانیان اعزامی به مراسم اربعین نیاز دارند که مباحث مختلف فرهنگی مردم عراق و سایر اقتضائات این مراسم را آموزش ببینند و گفت: بر این اساس، در سال 97 به کمک بسیج و حوزه‌های علمیه این موضوع پیگیری می‌شود تا همه کارگزاران اجرایی و فرهنگی، مبلغه‌ها، مبلغان و افرادی که ارائه خدمت می‌کنند، حتما یک دوره آموزش حضوری و غیر حضوری را ببینند.

حجت‌الاسلام احمدی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین چالش فرهنگی که باید مقابله با آن برای اربعین 97 برنامه‌ریزی شود چه چالشی است؟ گفت: در سال 96 هفت گروه رصد به اربعین اعزام شدند که بخشی از این گروه خبرنگاران متخصصی بودند که با نگاه متفاوت و حساسیت‌های خاص مسائل را در محورهای مختلف رصد و ثبت کردند که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که باید مورد توجه قرار داشته باشد حوزه رفتاری زائران است. زائران ما باید تفاوت فرهنگی و تنوع رفتاری مردم عراق و سایر شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین را در نظر داشته باشند. این مسأله قطعا بخشی چالشی است که تدابیری مثل آموزش و توجیه کردن مردم موجب می‌شود این چالش به بحران و مسائل دیگر تبدیل نشود.

 

اگر مراقب نباشیم فرصت اربعین می‌تواند یک تهدید باشد

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین هشدار داد: فرصت اربعین می‌تواند به دلیل حضور گروه‌های انحرافی و گروه‌هایی که دارای تندروی در عقیده هستند به یک تهدید تبدیل شود. برخی گروه‌ها مراسم مسلکی دارند و آدابی را ترویج می‌کنند که می‌تواند در آینده یک چالش در کشور به وجود بیاورد.

 

وارد کردن قمه و زنجیر به مراسم اربعین

وی تصریح کرد: باید اطلاعات درست در اختیار مردم قرار دهیم تا مردم این مسأله را هم درست مدیریت کنند. مثلا در مراسم اربعین می‌بینیم که زنجیرها و قمه‌هایی وارد شده که اصلا در مراسم اربعین مردم عراق جایگاهی ندارد و مشخص است گروهی در حال وارد کردن این ابزار به مراسم اربعین هستند و یا می‌خواهند از احساسات پاک مردم در خصوص مهدویت سوء استفاده کنند.

احمدی ادامه داد: برخی آداب و رفتارها هم هستند که اگر چه خلاف شرع نیستند، اما جامعه ما آن‌ها را نمی‌پسندد و ما ایرانی‌ها به خاطر فرهنگ‌مان آدابی داریم که باید محترم شمرده شود که ورود این‌ها به جامعه می‌تواند یک چالش باشد؛ باید در نظر داشته باشیم برخی آداب را مردم عراق بر اساس فرهنگ خود ترویج می‌کنند.

وی بر لزوم رعایت قوانین و مقررات کشور عراق تأکید کرد و گفت: باید حاکمیت دولت عراق را به رسمیت بشناسیم که این مسأله خواست مرجعیت هم است.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در سال 96 ارتباط با مراکز علمی عراق را شروع کردیم و با موافقت وزارت کشور و همراهی وزارت علوم در سال 97 از کانال رسمی‌تر و جدی‌تری این کار دنبال و ستادی در خصوص تعاملات در حوزه اربعین توسط دانشگاه‌ها و نهادهای علمی برای پشتوانه حرکت عظیم اربعین ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام احمدی افزود: در اربعین 96 شاهد حضور هزاران استاد و دانشجوی متدین در مراسم اربعین بودیم، در همایش‌هایی که برگزار شد هم استقبال زیادی از سوی دانشگاهیان صورت گرفت و تلاش می‌کنیم از این ظرفیت برای مقابله با چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم نیز استفاده کنیم.