به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از شبستان، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، امروز در نشست خبری دومین همایش مردمی روایت راهیان که در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: سال گذشته نخستین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین را با حدود 70 هنرمند و 6 تا 7 گروه نمایشی آغاز کردیم. اجراها از نجف شروع شد و از نجف تا کربلا یک تعزیه به زبان عربی، یک تعزیه به زبان فارسی و یک نمایش موکبی داشتیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

زارعی با بیان این‌که امسال دومین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین را استارت زدیم، عنوان کرد: بسیاری از هنرمندان تمایل داشتند در این همایش شرکت کنند، تمام تلاشمان این بود که موضوعات حساسیت برانگیز نباشند و وحدت‌بخش باشد. مقام معظم رهبری بر این مسأله تاکید داشتند که عراقی‌ها میزبان هستند و ایرانی‌ها مهمان. ما سعی کردیم موضوعات نمایش حول این فرمایش مقام رهبری باشد.

وی با اشاره به اجرای 12 نمایش در دومین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین بیان کرد: 120 هنرمند از استان‌های مازندران، گیلان، کرمانشاه، خوزستان، همدان و تبریز در این همایش شرکت کردند. پنج مجلس تعزیه به زبان عربی، 3-4 تعزیه به زبان فارسی، پرده‌خوانی، نقالی و مقتل‌خوانی داشتیم. دو روز در نجف اجرا داشتیم، یک روز قبل از اربعین اجراها به اتمام رسید که خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: متاسفانه خیلی از دوستان که باید به یاری ما می‌آمدند به ما کمکی نکردند. این حرکت خودجوش، مردمی و بدون توقع مالی و به خاطر اباعبدالله علیه‌السلام بود، نگاه خالصانه و اجراهای دلی باعث شد تا اجراهای موفقی داشته باشیم که بیش از دو هزار نفر تماشاگر برای برخی اجراها داشتیم و این نشان می‌دهد که دیر به فکر افتادیم.

زارعی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات مبارک در اجراها این بود که تعامل ما با عراقی‌ها و موکب‌های عراقی نسبت به ایرانی‌ها بیشتر بود. اگر میزبانی را به عراقی‌ها بسپاریم خیلی بهتر است، نمی‌دانم چه اصراری داریم که میزبانی را از عراقی‌ها بگیریم، میزبان واقعی مردمان عراق هستند و کار خود را خوب می‌دانند. ما که ورود می‌کنیم کار را خراب می‌کنیم، با یک موکب ایرانی هماهنگ کردیم که اجرایی داشته باشیم؛ با 120 هنرمند در سرما به موکب رسیدیم و دیدیم آقای هماهنگ‌کننده آن‌جا نیستند، از کمیته فرهنگی اربعین گله دارم زیرا با ما همکاری نکردند و قدمی برای ما برنداشتند. در حال رایزنی هستیم که سال بعد هنرمندان عراقی در این همایش شرکت کنند و در سال‌های بعد نیز هنرمندانی از تاجیکستان، آذربایجان، یمن و سوریه در این همایش شرکت کنند، تئاتر معجزه‌گر است و می‌تواند اثربخشی زیادی داشته باشد.