پرسنل فنی مهندسی پروژه توسعه حرم مطهر عباسی مراحل اجرای سقف شیشه ای صحن مطهر حضرت عباس علیه السلام را به اتمام رساندند. 40% از مساحت سقف صحن مطهر با استفاده از این خیمه های شیشه ای اجرا شده است.

آقای حمید مجید مدیر اجرائی شرکت مجری پروژه تسقیف صحن مطهر در گفتگو با خبرنگار الکفیل از اجرای تمام اجزای ثابت و متحرک سقف صحن مطهر خبر داد و افزود: سقف شیشه ای حرم مطهر که به شکل خیمه طراحی گردیده و 40% مساحت سقف صحن مطهر را تشکیل می دهد، بطور کامل اجرا شده است. وی تعداد این خیمه را 37 عدد عنوان نمود و گفت: این خیمه ها در زمانی کمتر از زمان برنامه ریزی شده نصب گردیدند.

وی در ادامه گفت: بعد از نصب اسکلت خیمه های شیشه ای ، عملیات نصب شیشه ها(Sky Light) به شکلی کاملا دقیق آغاز گردید. پس از آن، خیمه ها به 48 دستگاه موتور جهت جابجا نمودن و باز و بسته نمودن آنها متصل شدند. وی این موتور را از محصولات کشور آلمان اعلام نمود و در ادامه گفت: این موتورها به دو صورت اتوماتیکی و دستی عمل نموده و همه آنها به یک اطاق کنترل وصل شده اند.

وی به ضخامت 8/3 سانتی متری این شیشه ها بعنوان یکی از ویژگیهای مهم شیشه های بکار رفته در طرح تسقیف حرم مطهر اشاره نمود و افزود : این شیشه ها 5 لایه بوده و یک لایه ژلاتین نیز در ترکیب آنها بکار رفته که عامل مهمی در جلوگیری از شکست شیشه ها به شمار میرود.علاوه بر این لایه ای از هوا در این شیشه ها بعنوان عایق و لایه ای از جنس نانو برای جلوگیری از بروز خش روی سطح خارجی شیشه ها بواسطه شن های موجود در هوا در ایام طوفانی تعبیه شده است.


منبع : الکفیل