به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در خصوص دلایل طراحی پروژه ترفیع گنبد حرم امام حسین علیه السلام گفت: مسئولان عراقی پروژه‌ای به عنوان مسقف کردن صحن‌های اطراف حرم امام حسین علیه السلام را اجرایی کردند که مانع دید گنبد شد.

وی با تأکید بر اینکه کارشناسان ایرانی از ابتدا مخالف انجام این طرح بودند، گفت: کارشناسان ایرانی پیش‌بینی کرده بودند که با مسقف کردن صحن‌ها دید گنبد از بین می‌رود و از سوی دیگر سازه‌ای که سقف بر روی آن ساخته می‌شود نیز تحمل وزن این سقف را ندارد.
پلارک به اسرار مسئولان عراقی مبنی بر اجرای پروژه مسقف کردن صحن‌های حرم و نپذیرفتن نظر کارشناسان ایرانی در این خصوص اشاره کرد و گفت: متأسفانه اکنون هر دو اشکال حادث شده است که برای سقف‌های ساخته شده در حال ساخت ستون‌های کمکی هستند.
وی با تأکید بر اینکه همچنان دانشگاهیان و متخصصان ایرانی بر لزوم حذف سقف‌های ایجاد شده تأکید دارند اما مسئولان عراقی این نظر را نپذیرفته‌اند، گفت: تنها راه باقی مانده که کم‌هزینه‌ترین و سهل‌ترین راه نیز هست ترفیع هفت متری گنبد است که این کار نیز به معنای از بین رفتن گنبد و آثار اسلامی قبلی نیست بلکه گنبد فعلی باقی می‌ماند و با سازه‌های فلزی سبک سقفی ساخته شده و با خشت‌های طلایی مزین می‌شود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: این طرح شروع شده و مردم کرمان متولی ساخت این گنبد شده‌اند که کارگاه ساخت گنبد نیز در شهر کرمان کار خود را آغاز کرده است البته مردم سراسر کشورمان با واریز پول به حساب ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌توانند در اجرای این پروژه و بازسازی حرم‌های ائمه علیه‌السلام در عتبات عالیات مشارکت کنند.

 


به نقل از ایکنا