به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، حمید محمدی؛ دبیرشورای توسعه فرهنگ قرآنی در نخستین همایش تجلیل از خادمان قرآنی اربعین، طی سخنانی گفت: کلمه فرهنگ اربعین اسلام نشانه بلوغ و کمال است و زیارت اربعین هم نشانه کمال بلوغ است و احیا امر اربعین نشانه بلوغ جامعه است.

محمدی با اشاره به اینکه رسالت قرآن حیات بخشی به جامعه است، بیان کرد: رسالت حیات بخشی را عترت نیز بر عهده دارد که در اربعین، حدیث ثقلین متجلی می‌شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: مهمترین مصداق زیارت اربعین بلوغ در امام شناسی است. 

وی در ادامه اظهار کرد: زیارت اربعین موجب بصیرت افزایی و دوری از ضلالت است. عدم بصیرت نسبت به توحید و ولایت شاخص حیات مهم جاهلی است. 

محمدی با بیان اینکه امام حسین (ع)‌ دو اقدام مهم عملی و اجتهادی انجام داد، تصریح کرد: در اقدام اجتهادی کار فرهنگی و اتمام حجت در دعوت بود و در جهاد خود نیز تمام وجودشان را در راه اسلام و احیای دین فدا کردند؛ یعنی امام تمام همت خودش را برای هدایت مردم پیش گرفت و جانش را فدا کرد، لذا نقشی که امام در جهالت زدایی و بصیرت افزایی دارد، همان نقش را زیارت اربعین امام حسین(ع) در همین راه دارد. 

وی به یکی دیگر از نکات زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: هماهنگی اربعین و قرائت قرآن از دیگر نکاتی است که باید به آن  اشاره کرد؛ این امر در زیارت اربعین به وضوح مشاهده می‌شود. 

محمدی با اشاره آسیب‌هایی که اربعین را تهدید می کند، گفت: مهمترین آسیب در جریان و حرکت نهضت عظیم اربعین حسینی، ظرفیت ناشناسی ما نسبت به مکتب اربعین است. 

دبیرشورای توسعه فرهنگ قرآنی  تصریح کرد: اربعین دو بعد اسلامی و انسانی دارد. از این نظر که در این مراسم، جامعه شیعیان، اهل سنت و اهل کتاب و عالم اسلام حضور دارند. 
 وی در پایان از اهتمام اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و کشور و شورای فرهنگی ستاد اربعین تشکر کرد و گفت: با برنامه ریزی های منظم  شورای راهبری فعالیتهای قرآنی اربعین، امیدواریم در سالهای آینده نیز برنامه های وسیعی صورت گیرد و از تجربیات سال جاری در جهت اجرای بهتر برنامه ها بهره برده شود. 

گفتنی است، در پایان این مراسم از خادمان قرآنی اربعین و احمد ابوالقاسمی قاری بین المللی تجلیل صورت گرفت.