به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه ستاد مرکزی اربعین گفت:‌ این سفر معنوی عظیم به لطف خدا و به نحو احسن انجام گرفت و نهاد‌ها و دستگاه‌های زیادی برای برگزاری این مراسم تلاش کردند. فراهم کردن امکانات در محدوده زمانی 20 روز برای دو میلیون و 400 هزار نفر کار آسانی نیست.
وی ادامه داد: وزارت خارجه برای صدور روادید فعالیت به موقع و خوبی داشت. وزارت بهداشت و درمان نیز در این زمان حدود یک تن دارو به کشور عراق انتقال داد، در عین حال به یک میلیون و 700 هزار نفر خدمات درمانی ارائه شد .

وی به حادثه حله و شهادت زائران ایرانی اشاره و عنوان کرد: علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در عراق اندیشیده شده بود از خلاء‌های امنیتی استفاده شد و حادثه حله به وجود آمد. البته 20 گروه عملیاتی تروریستی شناسایی٬ دفع و 4 تا 5 گروه نیز دستگیر شدند و 2 گروه توانستند عملیات تروریستی انجام دهند. بعد از حادثه حله پزشکی قانونی عملکرد خوبی در شناسایی اجساد داشت.

رحمانی فضلی به بسته شدن مرز مهران از سوی طرف عراقی نیز اشاره کرد و گفت: 100 هزار نفر پس از این اتفاق 24 ساعت در مرز معطل شدند که بارندگی، تغذیه، استقرار و ... مشکلات زیادی به وجود آورد و ما حتی در برخی مواقع مجبور شدیم از طریق هوایی به آنها غذا برسانیم، اما عملکرد نیروی انتظامی و سپاه در این مسئله خوب بود.
وی همچنین به سایر خدمات انجام گرفته اعم از جابجایی زائران و احداث 230 هزار پارکینگ در سال جاری اشاره کرد.
وزیر کشور در ادامه گفت: وزارت اطلاعات بخش امنیت پنهان این مراسم را بر عهده داشت و در ابتدای برگزاری مراسم موردی که اقدام به صدور گذرنامه‌های جعلی کرده بود را کشف کرد. دولت عراق نیز انصافا همکاری خوبی با ما داشت.

اولویتهای برگزاری اربعین 96
وزیر کشور مردمی برگزار شدن اربعین را اولویت اول و امنیت را اولویت بعدی برای اربعین سال بعدی اعلام و اظهار کرد: حرکت کاروانی و سازمان‌دهی زوار در استان‌ها باید برای سال آینده کامل شود چرا که امسال باز هم در مرزها ازدحام داشتیم.

وزیر کشور ادامه داد: امسال تلاش کردیم تا بحث ویزا لغو شود اما دولت عراق نپذیرفت اما برای سال بعد باید این مسئله حل شود. در خصوص مرز خسروی نیز امیدواریم با عملیات‌هایی که در عراق صورت می‌گیرد و تأمین امنیت این منطقه، مرز برای سال آینده مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان سخنانش از مردم شلمچه، چذابه و مهران و به ویژه مهران تشکر کرد که به خوبی از زائران پذیرایی کرده‌اند و افزود: اطلاع‌رسانی رسانه‌ها نیز خوب بود و از خبرنگاران این حوزه نیز تشکر می‌کنیم.