به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از خبرگزاری دانشجو، حسن پلارک با اشاره به پیاده‌روی اربعین به عنوان مهم‌ترین رویداد اجتماع مذهبی اظهار‌داشت: با توجه به تمامی اعتقادات مذهبی مشترک بین ما و عراق لزوم توجه به اینکه این مراسم که در کشوری مستقل در حال برگزاری است باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: پایبند بودن به مقررات آن کشور که از جهت سیاسی و جغرافیایی کشوری مستقل با قوانین خاص خود است برای همه شرکت کنندگان در این همایش بی‌نظیر حائز اهمیت است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه مردم عراق علاقه‌مندند که خود میزبان این مراسم آیینی مذهبی باشند، تصریح کرد: پس از سقوط صدام و بر سر کار آمدن حکومت شیعی بالا رفتن میزان استقبال از این مراسم سبب شد که مردم عراق به تنهایی نتوانند از عهده میزبانی این مراسم میلیونی برآیند.

وی پیش‌بینی زوار ایرانی در اجتماع عظیم اربعین امسال را بیش از دو میلیون نفر دانست و با بیان اینکه آمار رسمی و غیررسمی ما جمعیت سال گذشته را کمتر از این نشان می‌دهد، افزود: امسال ساماندهی اعزام را منظم‌تر داریم و سازمان حج مسئول این امر است.

پلارک از به‌کار‌گیری بیش از 6 هزار دستگاه اتوبوس و به‌کارگیری ناوگان ریلی در مسیرهایی که امکان‌پذیر است، در داخل کشور و بیش از سه هزار دستگاه تریلر و اتوبوس با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: کمیته زیرساخت تشکیل شد و با امکانات گسترده‌ای توسط این وزارت‌خانه‌ها در اختیار مجموعه ستاد مرکزی اربعین قرار گرفت. بنا داریم این امکانات را به داخل عراق منتقل کنیم  تا جابه‌جایی زائران ایرانی را خودمان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه 20 موکب اصلی و موقت در نجف و بین راه  کربلا مستقر است و اینها موکب‌های تجمعی بالای 10 هزار نفر ظرفیت هستند، افزود: بقیه موکب‌ها هنوز جانمایی نشده و آنها موکب‌های کوچک با ظرفیت‌های 500 تا 1000 نفری هستند.

آخرین وضعیت گنبد حرم امام حسین (ع)
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با ارائه گزارشی از وضعیت ساخت گنبد امام حسین (ع) در کرمان اظهار‌ داشت: بر اساس برنامه زمان‌بندی تا 8 ماه آینده کار ساخت گنبد در کرمان به پایان می‌رسد.

پلارک با اشاره به اینکه آماده سازی زیرساخت‌ها و مقاوم‌سازی نیز با دو ماه تاخیر در برنامه زمان‌بندی به کار خود ادامه می‌دهد، گفت: به یاری خداوند تا یک‌سال آینده این گنبد امام حسین (ع) آماده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه امکان حفاری بیش از 8 متر را نداشتیم، گفت: کار مقاوم‌سازی و لاغر‌سازی 2 ستون از 4 ستون به پایان رسیده و با لاغر‌سازی ستون‌ها فضای بیشتری برای زائرین ایجاد خواهد شد.

وی وجود آب در اطراف قبر مبارک را مهم‌ترین مشکل بر سر راه دانست و گفت: از وجود این مشکل با خبر بودیم اما در موقع شمع‌گذاری و بتن‌ریزی به یک‌باره دیدم که محل‌های حفاری خشک است و اثری از آب نیست اما پس از بتن‌ریزی دوباره آب به سطح اولیه خود بازگشت.

پلارک بیان کرد: از 20‌‌ هزار خشت طلای گنبد مبارک اکثر آن توسط مردم استان کرمان اهدا شده‌ است.

وی همچنین بافت قالی‌های صحن حضرت فاطمه (س) در نجف در کرمان را از دیگر افتخارات این استان برشمرد.