آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در همایش «طلایه‌داران نور و رحمت» ویژه شعرا و مداحان استان قم که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه «حمد و سپاس خدای را که در میان مردم، کسانی را قرار داد که به سوی ما می‌آیند و مدح می‌کنند و برای ما مرثیه می‌خوانند»، اظهار داشت: شعرا و مداحان متعهد کشور، مجاهدانه در جهت فرهنگ‌سازی دینی و انقلابی تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه کار شاعران و مداحان بر روی اصولی کلیدی استوار است، ابراز داشت: این قشر فرهیخته و فرهنگی، علاوه بر اینکه پایه‌های دینی مردم را استوار می‌سازند، در جهت پیوند عواطف مردم با آل الله نیز تلاش کرده و جامعه را نسبت به تکالیف دینی و اجتماعی آگاه می‌سازند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: همچنین شاعران و مداحان موجب تقویت «اعتقادات دینی» شده و پیوند «مردم و دین» را مستحکم کرده و «شور و شعور» را تقویت می‌بخشند.

 

*ضرورت نقد منصفانه جامعه شاعران و مداحان

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه بر ضرورت نقد منصفانه نسبت به جامعه مداحان و شاعران تأکید کرد و گفت: عدم نقد و ارزیابی موجب می‌شود که باور کنیم همه آنچه صورت می‌گیرد، صحیح است درصورتی‌که نقد منصفانه، امری لازم و اجتناب‌ناپذیر است. 

وی با بیان اینکه شعر در لغت به معنای دانستن دقیق است، ابراز داشت: شاعر کسی است که اطلاعات خوبی دارد و با قدرت تخیل، ذوق سلیم و باورهای اعتقادی می‌تواند اشعاری حماسه‌ساز، خلق کند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با بیان اینکه گاهی تأثیر یک بیت شعر بیشتر از منبر طولانی و مطالعه کتاب قطور است، تصریح کرد: شاعران استعداد خدادادی سرودن شعر را فرصتی استثنایی و ارزشمند از سوی خداوند بدانند و از این هنر در جهت تحکیم اعتقادات استفاده کنند.  

 

*رگه‌هایی از تفکرات جاهلی در شاعران روشن‌فکر وجود دارد

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین به نکوهش قرآن و روایات از شاعران پیش از اسلام اشاره داشت و گفت: متأسفانه امروز نیز رگه‌هایی از تفکرات عصر جاهلیت در اشعار آدم‌های به اصطلاح روشن‌فکر وجود دارد.

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه، سرودن اشعار آئینی را اقدامی عبادی دانست و گفت: امام رضا (ع) در حدیثی می‌فرمایند «شعر الهی قبل از آنکه به زبان شاعر جاری شود، روح‌القدس آن را بر قلب شاعر جاری می‌کند».

وی همچنین به تأثیر اشعار آئینی در زنده نگاه داشتن واقعه غدیر اشاره داشت و گفت:   غدیر در تاریخ دچار تحریف، سانسور و مظلومیت شدید شده اما اشعار شاعران آئینی،  قامت غدیر را استوار و برافراشته نگاه داشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: اشعار عاشورایی، مکتب امام حسین (ع) را در تاریخ بشریت جاودانه کرده است.

 

*هنر شعر، فرصت و نعمتی برای یاری اهل‌بیت (ع) است

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه تضمین رسول اکرم (ع) در عنایت به شاعران مشروط به یاری اهل بیت (ع) است، گفت: امروز هنر شعر را باید به عنوان یک نعمت و فرصت در جهت یاری اهل بیت (ع) استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مداحی را هنر مذهبی کم‌نظیری دانست و ابراز داشت: مادحین بادل‌ها و احساسات مردم ارتباط دارند و بسیاری از عداوت‌ها را به دوستی با اهل بیت (ع) تبدیل کرده‌اند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری افزود: به برکت تلاش واعظان و مادحین اهل بیت (ع) در   مناسبت‌های مختلف اعیاد و شهادت‌های ائمه معصومین (ع)، پرچم تشیع برافراشته مانده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری همچنین به هنر مداح اشاره داشت و گفت: مداح با استفاده از عنصر شعر، صدا و اجرا برای القای معانی به مخاطب استفاده می‌کند.

 

*عدم توجه طلاب و مداحان جوان به مقوله آموزش

وی بر لزوم توجه به مقوله آموزش در جامعه مداحان تأکید کرد و گفت: بنده سه سال تمرین منبر داشتم درحالی‌که این مسئله امروز کمرنگ شده و عذرخواهی هم می‌کنیم.

امام جمعه موقت قم افزود: نسل جدید طلاب و مداحان کمتر تمرین می‌کنند و می‌خواهند صرفاً با تکیه بر صدای خوب، اشعار خوانده شود درحالی‌که این مسئله جفا به خودمان و مردم است.

 

*لزوم مطالعه مداحان

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه بر لزوم انتخاب اشعار و مقاتل معتبر تأکید کرد و گفت: خواندن هر شعر نقلی، ادای رسالت یک مداحی نیست؛ مداح باید اوقاتی را برای مطالعه اختصاص دهد.

 

*اهل‌بیت (ع) را نباید در مقام ربوبیت قرار داد

آیت‌الله حسینی بوشهری همچنین پرهیز از غلو و اغراق را مورد تأکید قرار داد و گفت: ائمه معصومین (ع) بارها تأکید کرده‌اند ما را در مقام ربوبیت قرار ندهید.

 

*مداحان با امام حسین (ع) قرارداد ببندند

وی در ادامه سخنان خود، اخلاص، صداقت و مناعت طبع را از ویژگی‌های مداحان دانست و افزود: واعظان، مداحان و شاعران با اهل‌بیت (ع) قرارداد ببندند؛ اگر قراردادهای ما بازاری شود، به همان اندازه تنزل خواهیم کرد اما اگر با امام حسین (ع) قرارداد ببندیم، همیشه در اوج خواهیم بود. 

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین مداحی را الگویی برای جامعه دانست و ابراز داشت: ظاهر و سبک زندگی مادحین و ذاکرین اهل‌بیت (ع) باید متفاوت از دیگران باشد.

آیت‌الله حسینی بوشهری بر لزوم مدح اهل‌بیت (ع) بر اساس تعهد دینی تأکید کرد و گفت: شعور دینی مردم را باید علاوه بر شور ارتقا داد.

 

*بدعت‌گذاری گناهی نابخشودنی است

وی، بدعت‌گذاری به بهانه نوآوری و جذب مخاطب را گناه نابخشودنی دانست و ابراز داشت: همچنین نباید از مسئله شفاعت سوءاستفاده کرد؛ گاهی در قم شنیده می‌شود، افرادی به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا خدای متعال فقط بهشت دارد و کیفری در کار نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در قرآن خوف و رجاء وجود دارد و نه باید مردم را به‌گونه‌ای ترساند که ناامید شوند و نه آن‌گونه که دچار غفلت شوند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری بر لزوم معرفی صحیح سیمای ظاهری معصومین (ع) تأکید کرد و گفت: گاهی فقط سیمای ملکوتی گفته می‌شود و از بیان سیمای ظاهری، زهد و سبک زندگی اهل‌بیت (ع) غفلت می‌شود. 

 

*چشم و ابرو چه مشکلی از جامعه حل می‌کند؟

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: امروز گاهی به ابعاد ملکی و ملکوتی نیز اشاره نمی‌شود و متأسفانه به حضرت قمر بنی‌هاشم که می‌رسند از چشم و ابرو سخن می‌گویند درحالی‌که قشنگی چشم و ابرو چه مشکلی از جامعه ما حل می‌کند؟

وی بر لزوم توجه مداحان به ترویج فرهنگ نماز تأکید کرد و گفت: همان‌گونه که امام حسین (ع) به نماز اول وقت تأکید داشتند، ما نیز باید به این مسئله توجه خاصی داشته باشیم.

 

*کار شاعران و مداحان شغل نیست

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان با تأکید بر اینکه مداحان و شاعران جوان با اساتید اخلاق و پیشکسوتان انس داشته باشند، خاطرنشان کرد: کار شاعران و مداحان، شغل محسوب نمی‌شود بلکه مسئولیتی بزرگ است.