حسین الیساری، ضمن تقدیر از همکاری جمهوری اسلامی ایران در روند آماده‌سازی‌ها برای آیین امسال اربعین حسینی، از روند فعالیت‌های شبانه‌روزی برای آماده کردن شهر جهت استقبال از زائران خبر داد و گفت، تلاش می‌کنیم تا بهترین خدمات را به زائران حسینی از جمله زائران ایرانی تقدیم کنیم.
وی، در عین حال امکانات موجود را متناسب با میلیون‌ها زائری که این ایام وارد کربلا می‌شوند، ندانست و با توجه به کمبودها و ظرفیت پایین شهری کربلا، گفت پیشنهاد ما به برادران ایرانی این است، زائران ایرانی را که در یک زمان واحد یعنی روز اربعین حسینی به کربلا وارد می‌شوند، به صورت دسته دسته و گروه گروه از دهم تا بیستم صفر برای زیارت اعزام کنند تا در داخل کربلا با تراکم و ازدحام جمعیت روبه‌رو نشویم.
' الیساری' افزود که کل جمعیت استان کربلا شامل مرکز استان و شهرستان و بخش‌های این استان یک میلیون نفر است و اگر بیش از دو برابر جمعیت کربلا بخواهند در روز اربعین حسینی در این شهر حضور داشته باشند، ما با مشکل جدی در بحث خدمات‌رسانی مواجه خواهیم شد.
وی اضافه کرد که کربلا شهر کوچکی است و خیابان‌ها و کوچه‌های آن تنگ، به نحوی که ظرفیت پذیرش این خیل عظیم زائران را ندارد و بر همین اساس زوار عراقی با درک این موضوع تلاش می‌کنند ظرف 10 روز از دهم تا بیستم صفر، آئین زیارت اربعین را به جای آورند و به محض ورود به کربلا، بدون توقف این شهر را ترک می‌کنند تا ازدحام و تراکم جمعیت در بخش قدیمی شهر ایجاد نشود.
وی تعداد پیش‌بینی شده زائران از ایران را بیش از 3 میلیون نفر و از دیگر کشورهای خارجی و عربی را بین 800 تا یک میلیون نفر و جمعیت پیش‌بینی شده کل زائران امسال را بالغ بر 22 میلیون نفر از داخل و خارج عراق برآورد کرد.
حسین الیساری از مشارکت هفت استان عراق در طرح جامع زیارت اربعین در بخش‌های خدمات، امنیت و حمل و نقل خبر داد و گفت که علاوه بر مشارکت این استان‌ها و چند وزارتخانه دولت ، تعدادی از نهادهای مدنی به علاوه بالغ بر شش هزار داوطلب زن به منظور تفتیش بانوان و قریب دو هزار نیروی تشکیلات داوطلب مردمی به عنوان نیروهای ذخیره در طرح امسال پیش‌بینی شده‌اند.

242.jpg


رئیس کمیته خدمات شهرداری کربلا تعداد نیروی مسئول نظافت در ایام اربعین را یک هزار و 500 کارگر برشمرد و افزود که علاوه بر این تعداد یک هزار و 800 نفر دیگر به عنوان نیروی داوطلب در حال آماده‌باش پیش‌بینی شده‌اند.
وی در خصوص مشارکت خارجی در مراسم امسال گفت که ایران و نهادهای ایرانی امسال مشارکت خوبی در آیین اربعین حسینی دارند از جمله شهرداری تهران با بیش از 400 نیروی داوطلب، در نظافت داخل شهر مشارکت دارد و انتظار می‌رود با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، این تعداد به دو هزار نفر برسد.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران نیروهای خود را با تمام تجهیزات و حتی رنگ‌کاری پیاده‌روها و اصلاح برخی از شبکه‌های چراغانی پارک‌ها و معابر عمومی به مراسم امسال اعزام کرده است، گفت که علاوه بر این، ایران با 20 هیئت مذهبی، در محورهای ورود به کربلا مسئولیت پذیرایی از زائران را بر عهده خواهد داشت و همچنین تعدادی از خودروهای ایرانی در تأمین نیازهای هیئت‌های مذهبی و حمل و نقل زائران مشارکت می‌کنند.
الیساری ادامه داد که کویت نیز امسال با یک هیئت مذهبی بزرگ به مدت 15 روز مسئولیت پذیرایی و اسکان زائران را بر عهده گرفته و از بحرین و دیگر کشورهای اسلامی نیز داوطلبان و هیئت‌های مذهبی برای استقبال از زائران حسینی مشارکت دارند.
وی با تأکید بر اینکه کربلا و امام حسین (ع) خاص عراق و عراقی‌ها نیست و متعلق به همه مسلمانان است گفت که ما از مشارکت همه ملت‌ها و کشورهای اسلامی در هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن و ارائه بهترین خدمات به زائران حسینی استقبال می‌کنیم.
وی، اضافه کرد، ما معتقدیم که این خیل عظیم بشری که به سمت کربلا سرازیر می‌شود فقط از الطاف الهی و برکات و عنایات امام حسین (ع) است زیرا هرسال ما از عدم ارائه خدمات مناسب یا وقوع حوادث غیرمترقبه ابراز نگرانی می‌کنیم اما هرسال مراسم اربعین بدون مشکل برگزار می‌شود و هرسال هم جمعیت بیش از سال قبل از آن بوده است.
رئیس کمیته خدمات میزان بودجه اختصاص یافته دولت عراق برای زیارت اربعین را ناچیز خواند و گفت که دولت در زیارت عاشورای امسال 6 میلیارد دینار (حدود 5 میلیون دلار) اختصاص داد و برای زیارت اربعین درخواست 10 میلیارد دینار (بالغ بر 8 میلیون دلار) کرده‌ایم که هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم.
وی طرح جامع امسال را در خصوص حمل و نقل زائران نسبت به سنوات گذشته بهتر توصیف کرد و گفت که ایستگاه سوار شدن به خودروها را که قبلاً در فاصله 20 کیلومتری از شهر بود، امسال نزدیک‌تر کرده‌ایم و حتی از خودروهای شخصی در ازای پرداخت پول کمک گرفته‌ایم تا انتقال زائران به سرعت انجام پذیرد.