بمب‌گذاری یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که داعش برای کشتن مردم عراق یا انهدام خودروهای نظامی از آن استفاده می‌کند.

این گروه تروریستی در سال‌های اخیر توانسته است که با ارتقای قدرت بمب‌هایش،‌ به خودروهای زرهی ارتش عراق نیز آسیب جدی وارد کند.

بیشتر اعضای داعش از نیروهای سابق نظامی و امنیتی رِژیم صدام هستند و به همین دلیل، مهارت ساخت بمب و جاسازی آن را به سایرین و عناصر جدیدالورود این گروه تروریستی می‌آموزند.

داعش برای ساخت بمب از مواد منفجره‌ای استفاده می‌کند که پس از سقوط شهرهای موصل و تکریت به دست این گروه افتاد.

یکی از روش‌هایی که بعثی‌ها به عناصر داعش آموزش داده‌اند این است که هنگام جاسازی، بمب را به یکدیگر متصل سازند تا در صورت انفجار یک بمب،‌ سایرین نیز به‌صورت همزمان منفجر شوند. این موضوع مقداری کار کشف و خنثی‌سازی بمب‌ها را برای نیروهای مقاومت و ارتش عراق دشوار می‌سازد چراکه کوچک‌ترین خطا مساوی می‌شود با بزرگ‌ترین فاجعه.

این گروه تروریستی برای ساخت بمب از ماده جدید «سی فور» استفاده می‌کند که این ماده مرگبار از «تی ان تی» نیز قوی‌تر است.‌

591fd0221582b2ef89ede0e280921a4d.jpg

داعش برای ساخت بمب علاوه بر سی فور از «نیترات آمونیاک» و مواد دیگری استفاده می‌کند که شبیه به نمک است و با پنهان کردن آن‌ها در میان کیسه‌های نمک، بین شهرهای عراق حمل‌ونقل می‌کند.

به عقیده کارشناسان، بهترین روش برای کشف و خنثی‌سازی بمب‌های داعش استفاده از روبات‌ها است،‌ اما بسیاری از روبات‌های کشف بمب ارتش عراق براثر انفجار از بین رفته و علاوه بر این، داعش بیشتر بمب‌های خود را زیرخاک پنهان می‌کند.

خنثی کردن برخی از بمب‌های داعش نیاز به هفت ساعت تلاش دارد و تعدادی از نیروهای ارتش عراق هم در حین خنثی‌سازی آن براثر انفجار کشته‌شده‌اند،‌ به همین دلایل نیروهای امنیتی عراق معمولاً به‌جای خنثی کردن بمب‌ها،‌ آن‌ها را منفجر می‌کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که تعداد بمب‌ها و مین‌هایی که داعش در مناطق تحت سیطره خود کاشته است، به یک عدد نجومی می‌رسد و این گروه تروریستی در برخی از آن مناطق، در هر دو متر یک بمب جاسازی کرده است.

تروریست‌ها معابر تمام سرزمین‌های تحت سیطره خود را بمب‌گذاری کرده‌اند،‌ به‌طوری‌که خیابان‌ها،‌ نخلستان‌ها،‌ منازل، ژنراتورهای برق، درختان و حتی تیرهای برق نیز از این اقدام داعش در امان نمانده است.

عجیب‌تر از همه آنکه داعش پس از حمله به منازل مردم، پس از باز کردن یخچال و تلویزیون‌ها، بمب‌های مخصوصی را در آن جاسازی می‌کند.

، تعداد بمب‌های جاسازی‌شده در یک منطقه بسته به اهمیت آن متغیر است و مناطقی که در نزدیکی راه‌های اصلی قرار دارند،‌ بیشتر بمب‌گذاری می‌شود.

79729135181768f798c89749fb220db7.jpg

یگان ویژه ارتش عراق پس از انجام تحقیقاتی اعلام کرد که دو منطقه‌ای که بیشترین تعداد بمب را در خود جای‌داده، «جرف الصخر» و «بیجی» است.

نیروهای نظامی عراق در منطقه جرف الصخر ـ که ماه گذشته از دست داعش آزاد شد ـ روزانه 200 بمب را خنثی می‌کنند و از زمان آزادسازی تاکنون نزدیک به چهار هزار بمب در این منطقه خنثی‌شده است.

این در حالی است که مسئولان عراقی معتقدند 10 برابر این تعداد، بمب خنثی‌شده زیرخاک‌های منطقه جرف الصخر وجود دارد.

گفتنی است، پیش از آزادی منطقه جرف الصخر، داعش هر یک از نیروهایش را در این منطقه موظف کرده بود که روزانه 70 بمب را جاسازی کنند و داعش در این مدت تمام راه‌های منتهی به جرف الصخر (چه آسفالت و چه بیابانی) را بمب‌گذاری کرده بود.