وقتی امام حسن (ع) امامِ سیدالشهدا (ع) بودند وقتی امام حسن (ع) امامِ سیدالشهدا (ع) بودند

وقتی امام حسن (ع) امامِ سیدالشهدا (ع) بودند

پیامبر اسلام (ص) همواره در روایاتشان، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را با هم مورد خطاب قرار می دادند. در یکی از خطابه هایشان می فرمایند: «حسن (ع) و حسین (ع) امام هستند، خواه قیام کنند یا بنشینند.» در تاریخ هم دو اتفاق تاریخی مهم «صلح امام حسن (ع)» و «واقعه عاشورا» با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند. در این پرونده به گوشه هایی از زندگانی امام حسن (ع) می پردازیم.
گوشه ای از تدابیر امام حسن (ع)

وقتی امام حسن (ع)، امامِ سیدالشهدا (ع) بودند

پس از شهادت امیرمؤمنان (ع)، امام حسین (ع) با برادرش امام حسن (ع) بیعت کرد. ایشان چه در ایام خلافت امام حسن (ع) و چه در دوران امامت آن حضرت، همواره همراه و یار و یاور امام حسن (ع) در امور خلافت و امامت بود. افزون بر این، امام حسین (ع) احترام ویژه‌اى براى برادر و امام (ع) خود قائل بود، به طوری که در یک کلام می‌توان گفت که ایشان در پیروى و تکریم از امام حسن (ع) کار را به سرانجام رسانده بود.

نحوه برخورد معاویه با امام حسن (ع)

انحراف عقیده معاویه را بررسی کردیم. در ادامه فعالیت های او در زمان امام حسن علیه‌السلام ، جنایت ها ،زیر پا نهادن صلحنامه اش با امام حسن مجتبی (ع) و کشتار شیعیان و طرفداران علی ابن ابی طالب علیه السلام را در تاریخ مکتوب بررسی می کنیم.

سفارش امام حسن مجتبی (ع) در مورد امام حسین (ع)

امام حسن مجتبی (ع) در مورد لیاقت برادرش حسین (ع) برای امامت ودیگر چیزها در آخر عمر شریفشان سفارش‌هایی به محمدحنفیه کردند که در ادامه آن را می‌خوانید.

نقش امام حسن (ع) در عاشورا

یاور نوجوان حسین، قاسم بن الحسن

اگر مرا نمی‌شناسید من فرزند حسن هستم که او فرزند پیامبر برگزیده خداست؛ من قاسم از نسل علی هستم؛ به خانه خدا سوگند ما به پیامبر نزدیک تریم؛ تا از شمر بن ذی الجوشن یا ابن زیاد.

شهادت عبدالله بن حسن (ع) در روز عاشورا

نوجوان با وفا مقاومت کرد تا بلکه خود را به عمویش برساند و گفت والله لا اَفارقُ عَمِّی؛ به خدا سوگند از عمویم حسین جدا نخواهم شد.

صلح امام حسن (ع) زمینه رسوایی بنی امیه

اساساً اسلام دین رحمت و صلح و صفاست، تاریخ اسلام و زندگی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و ائمه علیه السلام بیانگر همین معناست، مگر در مواردی که پیامبر (ص) و یا ائمه (ع) مجبور به جنگ و نبرد می شدند که آن هم جنبه دفاعی داشت. امام حسن (ع) هم آن گاه که به خلافت رسیدند، با مخالفت و لشکر کشی معاو یه روبرو شدند و از این جهت لشکری را تجهیز نمودند.

اولین نظر را ارسال کنید
 
فراموشی رمز عبور

ایمیل خود را وارد کنید

×
ارتباط با ما

پیام های خود را از این طریق برای ما ارسال نمایید.

×