به گزارش «سایت تخصصی امام حسین علیه السلام»، شرکت المنصور (یکی از شرکتهای زیر مجموعه وزارت نوسازی و اسکان عراق) تحت نظارت قسمت پروژه های مهندسی در حرمین مطهر حسینی و عباسی عملیات اجرائی مربوط به توسعه محوطه بین الحرمین الشریفین را آغاز نمود.

آقای مهندس بشیر محمد جاسم نائب رئیس هیات امنای حرم مطهر عباسی در گفتگو با خبرنگار شبکه جهانی الکفیل ضمن بیان این مطلب، هدف از اجرای این پروژه را فراهم نمودن فضایی مناسب و در خور قدسیت و معنویت این مکان و همچنین فراهم نمودن امکانات لازم برای زائران، تامین بستر مناسب برای حرکت روان جمعیت در این محوطه، تامین فضای لازم برای استقرار زائران و همچنین اماکن مناسب برای ادای مراسم زیارت و نیایش در طول سال بالاخص مراسم زیارتهای میلیونی و شبهای جمعه (مخصوصه زیارت امام حسین علیه السلام) اعلام نمود.

آقای محمد بشیر اجرای این پروژه را در راستای دستور روسای هیات امنای حرمین مطهر اعلام نمود و گفت: وزارت نوسازی و اسکان عراق در این پروژه مشارکت داشته و کار طراحی و اجرای آن تحت نظارت هیاتی متشکل از مهندسان حرمین مطهر بر عهده این وزارتخانه نهاده شده است.

در این خصوص آقای مهندس فواد علی کاظم ناظر پروژه توسعه بین الحرمین در گفتگو با خبرنگار شبکه جهانی الکفیل گفت: پروژه توسعه بین الحرمین شامل سنگ فرش این محوطه با مرمر، اجرای 2 لاین سایه بان همانند سایه بانهای موجود در وسط بین الحرمین به طول 161 متر و در دو عرض 5 و 9 متر و بازسازی سقفهای موجود، شبکه آبیاری فضای سبز، شبکه آب آشامیدنی مجهز به آب سرد کن، وضوخانه، شبکه برق و روشنائی، شبکه دفع آبهای اضافی و نرده کشی اطراف فضای سبز می باشد.

وی از انجام عملیات اجرائی این پروژه در دو شیفت روز و شب خبر داد و گفت: عملیات اجرای این پروژه به سرعت در دو شیفت شب و روز در جریان بوده و برای جلوگیری از ایجاد اختلال در حرکت زائران، منطقه اجرائی به چند قسمت تقسیم گردیده است. وی عملیات صورت گرفته تا کنون را برداشتن آسفالت کف محوطه، انجام تاسیسات برقی و آب و فاضلاب، برچیدن سایه بانهای قدیمی و شروع عملیات نصب سایه بانهای جدید با ویژگیهای متفاوت اعلام نمود.

وی سنگ انتخاب شده برای کف سازی را سنگ مرمر ایتالیائی اعلام نمود و گفت: مقدار 20000 متر مربع سنگ مرمر به ضخامت 5 سانتی متر برای این پروژه از کشور ایتالیا خریداری شده که از لحاظ نوع و کیفیت همانند مرمر بکار رفته در مسجد الحرام می باشد. وی از ویژگیهای این نوع سنگ، به ویژگی جذب و خنک بودن آن اشاره نمود و گفت: در فصل تابستان زائران به راحتی می توانند بدون قرار گرفتن در معرض گرمای زمین، در محوطه بین الحرمین تردد نمایند.

یادآور میگردد طراحی این پروژه از طراحی های جدیدی به شمار می رود که با توجه به قدسیت مکان، تعداد زائران و خدمات مورد نیاز در آن صورت گرفته است. طراحی این پروژه از سوی وزارت نوسازی و اسکان عراق بین تشکیلات وزاتخانه به مسابقه گذاشته شد و طرح ارائه شده از سوی مرکز ملی مشاوره مهندسی، به عنوان طرح برتر انتخاب گردید.