به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام» به نقل از حج نیوز، منطقه فخ در شمال مکه در چهار کیلومتری مسجدالحرام و در خیابان شهدا یادآور مصائب جان‌سوزی همچون حادثه کربلاست.

حادثه‌ای که در آن جمعی از ارادتمندان و نوادگان امام مجتبی و امام حسین علیهما‌السلام، علیه ظلم‌ها و ستم‌های دستگاه عباسی در سال ۱۶۹ هجری قمری قیام کردند.

از ویژگی‌های این قیام می‌توان به‌پیش‌بینی آن توسط پیامبر و ائمه طاهرین علیهم‌السلام و شباهت شهدای آن با شهدای کربلا اشاره کرد.

رهبری این قیام را فردی به نام «حسین» همنام امام حسین علیه‌السلام که از نوادگان امام مجتبی علیه‌السلام است، بر عهده داشت و اکنون محل دفن این شهدا به زیارتگاه زائران ایرانی تبدیل‌ شده است.

هرچند این محل نیز همانند قبرستان بقیع، ابوطالب و… مورد بی‌توجهی واقع‌شده است اما زائران ایرانی با حضور در کنار تربت این شهیدان، یاد و خاطره شهدای دشت کرب‌ و‌ بلا را گرامی می‌دارند و در مصیبت خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام اشک ماتم می‌ریزند.

در حال حاضر بازدید از مقبره شهدای فخ جزو برنامه‌های زیارت‌های دوره ویژه است که به دلیل محدودیت‌ها، فقط شمار اندکی از زائران توفیق زیارت آن را می‌یابند.