به گزارش کرب و بلا، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات چندی است با برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی به بررسی تخصصی اشتراکات تاریخی و تمدنی ایران فرهنگی با منطقه قفقاز و آناتولی می‌پردازد.

 

 در دومین نشست از این سلسله نشست‌ها موضوع «عاشورا در ادبیات علویان ترکیه از دوره عثمانی تا عصر حاضر» با حضور «مسعود صدر محمدی»؛ دکتری مطالعات عثمانی دانشگاه آنکارا و «مهدی جمالی فر»؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه مذاهب اسلامی تبیین و بررسی خواهد شد.

 

موضوع عاشورا و حادثه کربلا موضوعی است که در طول چند قرن حاکمیت دولت عثمانی محور سروده‌های شاعران ترک‌زبان بوده و آثار منثور مختلفی نیز در این زمینه تألیف شده است، آثاری که از منظر تاریخ اندیشه و هم از منظر تاریخ هنر از اهمیت و اصالت قابل‌توجهی برخوردار هستند.

 

توجه به حادثه کربلا در ادبیات مدرن ترکیه نیز تداوم یافته و در صد سال اخیر، آثار ادبی متعددی به صورت اختصاصی در مورد حادثه کربلا و شخصیت اباعبدالله الحسین (ع) تألیف شده که در برخی موارد ده‌ها چاپ از این آثار منتشر شده است.

 

نشست بررسی عاشورا در ادبیات علویان ترکیه از دوره عثمانی تا عصر حاضر از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و به دبیری «مرتضی ولی‌نژاد»؛ دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی، روز چهارشنبه از ساعت 10 الی 12 و به صورت نیمه‌حضوری برگزار خواهد شد.

 

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ولیعصر، خیابان دمشق، پلاک 9 مراجعه یا از طریق نشانی اینترنتی www.skyroom.online/ch/ricac/research  به صورت مجازی از مباحث ارائه شده در نشست بهره‌مند شوند.