به گزارش کرب و بلا، پیش ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی امسال از تاریخ 10 تیرماه آغاز شده است و متقاضیان سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین حسینی، تنها تا پایان تیرماه فرصت دارند نسبت به پیش ثبت‌نام خود در سامانه «سماح» اقدام نمایند.

 

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، در این مرحله صرفاً پیش ثبت‌نام انجام می‌شود و هیچ‌گونه تعهدی برای سازمان حج و زیارت مبنی بر اعزام نخواهد داشت و متعاقباً اطلاع‌رسانی برای ثبت‌نام قطعی انجام خواهد شد.

 

زائرانی که قصد عزیمت به صورت گروهی را دارند، می‌بایست در مرحله پیش ثبت‌نام به صورت گروهی و با معرفی یک نفر به عنوان سرگروه، اطلاعات خود را در سامانه ثبت نمایند.

 

با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی مبنی بر تزریق حداقل دو دز واکسن کرونا به عنوان شرایط تشرف، در زمان ثبت‌نام قطعی، در این خصوص از وزارت بهداشت استعلام صورت خواهد گرفت و بدیهی است از ثبت‌نام قطعی متقاضیانی که شرایط واکسیناسیون اعلامی را نداشته باشند، جلوگیری می‌گردد. همچنین در صورتی که از زمان تزریق آخرین دز، شش ماه گذشته باشد، متقاضیان محترم می‌بایست نسبت به تزریق دز یادآور اقدام‌ نمایند.

 

داشتن گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار از تاریخ اعزام از دیگر شرایط ثبت‌نام و اعزام زائران اعلام شده است و متقاضیان در صورت لزوم نسبت به دریافت گذرنامه جدید اقدام نمایند.

 

با توجه به شرایط خاص ایام اربعین و گرمای هوا و شرایط آب و هوایی کشور میزبان، طبق نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مصوبه ستاد مرکزی اربعین، افراد سالمند بالای 60 سال، بانوان باردار، بیماران دیابتی با زخم و یا عفونت اندام، بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند، بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته، بیماران دارای عوارض و علائم قلبی و عروقی، بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای 250 و بالاتر دارند. بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند یا در حال درمان هستند، بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده، افرادی که دارای بیماری واگیر می‌باشند (بالاخص بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی)، افرادی که تست کرونا آنها مثبت است تا 5 روز اول تست مثبت در صورت عدم وجود علائم حاد و افرادی که دارای بیماری حاد تب‌دار می‌باشند، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی از ثبت‌نام خودداری نمایند.