به گزارش کرب و بلا، با فروکش کردن موج همه‌گیری بیماری کرونا و موافقت با حضور زائران ایرانی در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی، برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران و حضور موکب داران ایرانی توسط نهادهای ذی‌ربط آغاز شده است.

 

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از پیش‌بینی حضور بیش از پنج میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین امسال خبر داد و افزود: همین اساس اقدامات لازم برای بسیج حدود سه هزار موکب ایرانی و اعزام 150 هزار خادم اربعینی در نظر گرفته شده است.

 

به گفته «یوسف افضلی» افضلی میزبان اصلی مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی، دولت و مردم عراق هستند و حضور موکب‌ها و خادمان ایرانی تنها با هدف مشارکت در فیض میزبانی از زائران حسینی است.

 

وی با تأکید بر اینکه تزریق سه دوز واکسن برای خادمان مواکب اجباری است، افزود: علاقه‌مندان به تأسیس موکب و نیز مواکبی که پروانه آن‌ها منقضی شده است، می‌توانند با مراجعه به سامانه موکب داری به نشانی www.mokeb.atabat.org نسبت به دریافت مجوز یا تمدید پروانه اقدام کنند.

 

افضلی در بخش دیگری از سخنان خود خدمات‌دهی موکب‌ها را بر اساس حرکت شبانه و استراحت روز هنگام زائران عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه در ایام اربعین امسال، دمای هوا به بالای 40 درجه می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود زائران به صورت «شب رو» مسیر پیاده‌روی را طی کنند، از این رو به مواکب ابلاغ کرده‌ایم تا تمهیدات لازم برای استراحت و اسکان زائر در روز و حرکت شبانه را بیندیشند.

 

وی با بیان اینکه به‌شدت نیازمند دستگاه‌های سرمایشی از قبیل اسپیلت، آبسردکن و یخ‌ساز هستیم گفت: برنامه‌ریزی لازم برای تأمین یک‌صد میلیون بطری آب شرب بهداشتی با همکاری برخی مؤسسات خیریه و نهاد‌های عام‌المنفعه صورت گرفته است.

 

به گفته افضلی، اولویت موکب‌های ایرانی در اربعین امسال مهیاکردن محل استراحت و اسکان زائران و تأمین آب آشامیدنی خنک است و هرگونه اقدام در راستای اسکان، تغذیه و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای اربعین باید با هماهنگی و کسب مجوز از کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی صورت گیرد.

 

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از عموم خیران درخواست کرد برای اهداء نذورات خود: با مراجعه به درگاه ستاد توسعه و بازسازی عتبات و بخش پرداخت نذورات به نشانی www.atabat.org/fa/onlinepayment/form و انتخاب گزینه اربعین حسینی در فیض میزبانی زائران اربعین حسینی مشارکت کنند.