کرب و بلا: یکی از چهره‌هایی که نام او به‌واسطه مطالعات، پژوهش‌ها و آثار مکتوب او بر تارک فرهنگ و اندیشه ایران زمین و بلکه جهان اسلام می‌درخشد؛ متفکر اندیشمند «مرتضی مطهری» است. اندیشمند معاصری که تنوع گسترده گفتار و نوشتارش، رهیافتی عالمانه را پیش روی مخاطبانش قرار می‌دهد.

 

شاید یکی از ویژگی‌های این اندیشمند معاصر؛ کوشش مبتنی بر علم وی جهت بازخوانی سنت اسلامی است و همین امر این استاد حوزه و دانشگاه را در منظومه فکری متفکران مسلمانی همچون «آیت‌الله بروجردی»، «علامه طباطبایی»، «آیت‌الله خمینی » و ... گنجانده است.

 

از جمله گفتار شاخص شهید مطهری، نگاه عالمانه به موضوع عاشورا و بررسی دقیق نهضت حسینی جهت معرفی حقیقت این مکتب انسان‌ساز و پیراستن حرکت بی‌بدیل عاشورا از تحریفات معنوی و لفظی است.

 

حاصل این مطالعات و پژوهش‌ها را می‌توان در سخنرانی‌ها و آثار مکتوب این دانشمند معاصر یافت که بخش اعظم آنها در قالب کتاب ارزشمند «حماسه حسینی» ارائه شده است. مجموعه‌اى دوجلدى که جلد اول آن شامل سخنرانی‌ها و جلد دوم مشتمل بر نوشته‌ها و یادداشت‌های استاد شهید مطهری درباره حادثه کربلاست.

 

حماسه حسینى، تحریفات در واقعه تاریخى کربلا، ماهیت قیام حسینى، تحلیل واقعه عاشورا، شعارهاى عاشورا، عنصر امربه‌معروف و نهى از منکر در نهضت حسینى، عنصر تبلیغ در نهضت حسینى عناوین گفتارهای این اندیشمند متفکر است که هریک در قالب کتاب جداگانه‌ای چاپ و منتشر شده است.

 

وی در بخشی از این کتاب و ذیل موضوع فلسفه دستور ائمه اطهار (ع) برای زنده نگه‌داشتن یاد و نام حسین بن علی (ع) می‌گویدد:  آنچه در حسین بن علی در حادثه عاشورا و این ابتلا از توحید، از جلوه ایمان، از رضا و تسلیم، از طمأنینه نفس، از آزادیخواهی و آزادی‌طلبی پیدا شد، بدیل ندارد و اگر شما در دنیا نمونه‌ای پیدا کردید، آن وقت بگویید چرا ما نام حسین بن علی (ع) را زنده می‌کنیم.1 (بشنوید)

 

شهید مرتضی مطهری پیوند روحی و قلبی انسان‌ها با محبت سیدالشهدا (ع) را مخزن عظیم دانسته و بر اهمیت بهره‌برداری از این ظرفیت عظیم در اصلاح جهان تأکید کرده و بیان داشته است: امام حسین (ع) به‌واسطه شخصیت عالی‌قدر  و شهادت قهرمانانه‌اش مالک قلب‌ها و احساسات صدها میلیون انسان است. اگر رهبران مذهبی بتوانند از این مخزن عظیم در جهت شکل دادن و هم رنگ کردن و هم احساس کردن روح‌ها با روح عظیم حسینی بهره‌برداری کنند جهان اصلاح خواهد شد.2

 

 

_______________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

1-حماسه حسینی، مرتضی مطهری، جلد اول، ص 99

2- قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفه تاریخ، مرتضی مطهری، ص 124 و 125.